eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała Nr XXVI/169/2005 w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkocholowych na rok 2006
UCHWAŁA Nr XXVI /169 / 2005
Rady Miejskiej w Ińsku
z dnia 22 grudnia 2005 roku
w sprawie: zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 214 poz. 1806; z 2005r. Nr 172 poz. 1441) oraz art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372; z 2003r. Nr 80 poz. 719, Nr 122, poz. 1143; z 2004r. Nr 29 poz. 257, Nr 99 poz. 1001, Nr 152 poz. 1597, Nr 273 poz. 2703; z 2005r. Nr 23 poz. 186, Nr 132 poz. 1110, Nr 155 poz. 1298, Nr 179 poz. 1485), Rada Miejska w Ińsku uchwala co następuje:
§ 1.1. Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 przedłożony przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ińsku stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Zatwierdza się preliminarz wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006 stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2. Realizację Programu powierza się Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 3. Nadzór nad realizacją Programu sprawuje Burmistrz Gminy i Miasta Ińsko.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Ińsku
Witold Ratkowski
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA ROK 2006
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Cele i strategie.
Zmniejszenie spożywanego alkoholu przez młodzież.
Zmniejszenie ilości nowych przypadków uzależnienia.
Zmniejszenie śmiertelności i degradacji psychofizycznej osób uzależnionych.
Rozpoczęcie profesjonalnej terapii uzależnień i innych usług leczniczych na terenie naszej gminy.
Zmniejszenie rozmiarów uszkodzeń zdrowia i zaburzeń życia rodzinnego.
Zmniejszenie udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego.
Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.
Promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programu.
II. Zadania własne gminy.
Zadania te określone zostały w art. 1, 2, 4 i 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi i obejmują:
zwiększenie dostępności terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu
udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholu pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dorosłych, a w szczególności dla dzieci i młodzieży
ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży oraz kontrolę przestrzegania zasad obrotu tymi napojami
wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Komisja jest ciałem opiniującym, inicjującym i nadzorującym wykonanie gminnego programu. Do zadań komisji należy:
opiniowanie decyzji o cofnięciu zezwoleń w przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym, zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną placówkę
przestrzegania warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych
podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego
udzielanie pomocy rodzinom, w których występują problemy z alkoholem
III. Metody realizacji zadań.
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu:
ułatwienie kontaktu z placówkami odwykowymi na terenie sąsiednich gmin
systematyczne szkolenie kadry medycznej i terapeutycznej na potrzeby utworzenia punktu terapeutycznego na terenie naszej gminy
wspieranie środowisk wzajemnej pomocy w grupie AA
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
zwiększenie skuteczności interwencji prawno-administracyjnej wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych przez spożycie alkoholu poprzez szkolenie w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania przemocy wybranych członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
stworzenie możliwości korzystania ze zorganizowania form pomocy psychologicznej i społecznej dla członków rodzin alkoholików
inicjowanie i wspieranie stowarzyszeń samoobrony i środowiskowych grup społecznej obrony przed przemocą
Przy punkcie konsultacyjnym przewiduje się utworzenie grupy terapeutycznej dla współmałżonków osób uzależnionych.
Wskaźniki osiągnięcia celu:
liczba osób uczestniczących w programach terapeutycznych dla współmałżonków i dzieci
liczba rodzin, w których policja podejmuje wielokrotnie interwencje
liczba dzieci biorących udział w obozach terapeutycznych
liczba osób pouczonych, jak korzystać z prawa do obrony
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych
kontynuowanie profesjonalnych programów profilaktycznych w szkole podstawowej i gimnazjum
wdrażanie nowych programów profilaktycznych kształtujących umiejętności służące zdrowemu i trzeźwemu życiu
edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji - program „JAK POMÓC DZIECKU NIE PIĆ”
uczenie osobistych umiejętności kontrolowania rozmiarów i wzorców rozsądnego picia przez rozprowadzanie broszur i ulotek, np. „LICZ ILE PIJESZ”, „PRZEWODNIK DO ROZSĄDNEGO PICIA”
ograniczenie możliwości zakupu alkoholu prze nieletnich poprzez wzmożenie kontroli punktów detalicznych i gastronomicznych w myśl ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
zachęcanie podmiotów gospodarczych zatrudniających większą ilość pracowników do wprowadzania programów profilaktycznych w zakładach pracy lub edukacja pracowników nadzoru w zakresie wczesnego rozpoznawania i interwencji
szkolenie handlowców w zakresie znajomości ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i skutków jej nieprzestrzegania
Wskaźniki osiągnięcia celu:
liczba osób objętych programami profilaktycznymi
liczba całkowitych abstynentów wśród młodzieży i dorosłych
odsetek młodzieży spożywającej alkohol
liczba placówek prowadzących programy profilaktyczne
liczba cofniętych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w związku ze sprzedażą nieletnim
Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz kontrolę przestrzegania zasad obrotu tymi napojami:
wdrażanie do praktyki stosowania prawa lokalnego uchwalonego przez Radę Miejską
monitorowanie interwencji policji wobec nielegalnego handlu i łamania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
włączenie się do akcji „CHROŃMY MŁODOŚĆ”
ustalenie zasad nagradzania sprzedawców przestrzegających prawo lokalne i ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
przestrzegania zasad nie reklamowania alkoholu i wdrażanie postępowania w przypadku łamania zakazu
Wskaźniki osiągnięcia celu:
liczba punktów sprzedaży alkoholu
liczba mieszkańców przypadających na jeden punkt
liczba interwencji policji
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
wsparcie edukacyjne i lokalowe dla organizacji pozarządowych zajmujących się statutowo rozwiązywaniem problemów alkoholowych, zarówno profesjonalne jak i nieprofesjonalne
cykliczne badania i systematyczne monitorowanie problematyki alkoholowej w danej społeczności
Organizacje nieprofesjonalne są to organizacje tworzone przez trzeźwiejących alkoholików i ich rodziny. W szczególności chodzi tu o grupy samopomocowe AA i AL.-Anon. Mogą one prowadzić punkty informacyjne, telefony zaufania, obozy terapeutyczne dla osób uzależnionych i ich rodzin, imprezy okolicznościowe propagujące trzeźwe życie.
Organizacje profesjonalne to instytucje zatrudniające wykwalifikowanych specjalistów.
CZĘŚĆ WYKONAWCZA.
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu.
Dalsza praca punktu konsultacyjnego jako miejsca pierwszego kontaktu dla osób z problemem alkoholowym, zapewniającego pełną i stałą informację adresową i telefoniczną dla zgłaszających się osób, zarówno z problemem alkoholowym jak i członków ich rodzin.
Odpowiedzialny: Ryszard Jamroży
Termin realizacji: na bieżąco
Nawiązanie i utrzymanie ścisłej współpracy z placówką odwykową i terapeutyczną w Szczecinie zajmującą się diagnozą i terapią osób uzależnionych i ich rodzin.
Odpowiedzialny: Ryszard Jamroży
Termin realizacji: praca ciągła
Dalsza realizacja telefonu zaufania przy punkcie konsultacyjnym. Upowszechnienie informacji o działaniu punktu i telefonu zaufania oraz o zakresie ich działania.
Odpowiedzialny: Ryszard Jamroży (tel. 605216910)
Termin realizacji: praca ciągła
Utworzenie na bazie punktu konsultacyjnego pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i kierowanych na leczenie przez GKRPA. Systematyczne szkolenie wolontariuszy i członków Komisji oraz osób chętnych do pracy na rzecz trzeźwości.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: na bieżąco
Realizacja programów podtrzymujących trzeźwość w formie treningów:
* trening poczucia własnej wartości
* trening na pohamowanie złości realizowany przez specjalistów
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: dwa razy w roku
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą.
Objęcie opieką i fachową pomocą społeczna członków rodzin alkoholowych zwłaszcza dotkniętych problemem przemocy, maltretowania i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny przez punkt konsultacyjny przy Szkole Podstawowej.
Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem Przeciw Przemocy w Rodzinie mające na celu pomoc osobom poszkodowanym w domu rodzinnym.
Odpowiedzialny: Ryszard Jamroży
Termin realizacji: na bieżąco
Wspieranie działalności Środowiskowych Ognisk Wychowawczych TPD i rozszerzenie ich działalności o zajęcia socjoterapeutyczne prze zatrudnienie odpowiednio przygotowanej osoby do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w zakresie arteterapii.
Odpowiedzialny: dyrektor COK-SP, sołtysi, wolontariusze,
Prezes oddziału TPD w Ińsku - Ryszard Jamroży
Termin realizacji: praca ciągła
Uatrakcyjnienie pracy ŚOW poprzez kontakty tej świetlicy z innymi świetlicami ościennych miast, np. Dobrzany, Łobez, Cieszyno, Mielno
Odpowiedzialny: kierownicy świetlic
Termin realizacji: według potrzeb
Prowadzenie na terenie gminy rejestracji zjawisk, wydarzeń, wykroczeń i przestępstw związanych lub popełnianych w związku ze spożywaniem alkoholu. Zdiagnozowanie miejsc szczególnie zagrożonych i podejmowanie działań profilaktyczno - zaradczych.
Odpowiedzialny: Policja
Termin realizacji: praca ciągła
Współpraca gminnej komisji z oddziałem TPD w Ińsku dotycząca utrzymania socjalnego ŚOW TPD - zabezpieczenie finansowe na wycieczki, kolonie i półkolonie
Odpowiedzialny: Prezes oddziału TPD - Ryszard Jamroży
Termin realizacji: praca ciągła
Współorganizacja uroczystości, np. Wigilia, Mikołajki - dofinansowanie do paczek świątecznych.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: zgodnie z kalendarzem
Organizacja Dni Trzeźwości połączonych z Biegami Przełajowymi po Ińskim Parku Krajobrazowym.
Odpowiedzialny: Ryszard Jamroży
Termin realizacji: październik 2006r.
Prowadzenie profilaktycznej działalności edukacyjnej
w szczególności dla młodzieży.
Kompleksowe zdiagnozowanie występowania problemów alkoholowych wśród dzieci i młodzieży na podstawie oceny sytuacji w placówkach szkolnych na terenie gminy w formie ankiet.
Odpowiedzialny: dyrektorzy szkół, pedagodzy, socjoterapeuta,
kierownicy ŚOW
Termin realizacji: czerwiec 2006r.
Realizacja programów profilaktyki alkoholowej „Dziękuję - Nie” oraz przez grupy teatralne w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz rodziców.
Odpowiedzialny: dyrektorzy szkół
Termin realizacji: październik - grudzień 2006r.
Objęcie opieką socjoterapeutyczną uczniów szkół podstawowych i gimnazjum zagrożonych problemem alkoholowym oraz rodzin z przemocą w ramach różnorodnych zajęć pozalekcyjnych, również w świetlicach.
Odpowiedzialny: dyrektorzy szkół, nauczyciele świetlic, kierownicy ŚOW, terapeuci
Termin realizacji: praca ciągła
Współorganizowanie wyjazdów dzieci i młodzieży na kolonie letnie i zimowe.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: lato, zima
Współorganizowanie półkolonii letnich i zimowych.
Odpowiedzialny: GKRPA, TPD
Termin realizacji: zima, lato
Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami.
Podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia łamania prawa przez osoby sprzedające napoje alkoholowe, zwłaszcza w zakresie zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim i nietrzeźwym przez przystąpienie do akcji „Chrońmy młodość” i publiczne nagradzanie punktów handlowych odznaką „Uśmiech Dziecka” - w tym sklepie przestrzega się ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Odpowiedzialni: GKRPA, policja, Burmistrz Gminy
Termin realizacji: praca ciągła
Koordynator: Przewodniczący GKRPA
Kontrola punktów handlowych i gastronomicznych zajmujących się sprzedażą napojów alkoholowych pod względem przestrzegania znowelizowanej ustawy o wychowaniu w trze trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: kwiecień, październik 2006r.
Opiniowanie wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w formie postanowień.
Odpowiedzialny: GKPRA
Termin realizacji: cały rok
Wspieranie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Wspieranie organizacji i instytucji pozarządowych takich jak:
* Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Szczecinie
* Placówka odwykowa w Szczecinie ul. Żołnierska
* Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział w Ińsku
realizujących programy edukacyjne, profilaktyczne i rehabilitacyjne dla osób z grup ryzyka posiadających problemy alkoholowe poprzez pomoc organizacyjną oraz dofinansowywanie treningów, warsztatów, obozów terapeutycznych i wybranych imprez.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: praca ciągła
Wspieranie nieprofesjonalnych organizacji trzeźwiejących alkoholików działających na zasadach wolontariatu, grup wsparcia i grupy AA.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: praca ciągła
Wspieranie organizacji pozarządowych, TPD skupiających młodzież lub działających na rzecz młodzieży i rodzin w realizowaniu przez nie wszelkich działań i zadań statutowych propagujących zdrowy styl życia i pozytywne wartości stanowiące alternatywę dla spożywania alkoholu.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: praca ciągła
Dalsza realizacja pracy Środowiskowych Ognisk Wychowawczych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Ińsku, Ściennem, Storkowie, Ciemniku i Linówku oraz doposażenie tych placówek.
Odpowiedzialny: GKRPA
Termin realizacji: cały rok
Realizacja pracy w grupach wychowawczych wsparcia dziennego dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat w ramach placówki opiekuńczo - wychowawczej ŚOW TPD w Ińsku.
Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ustala się wynagrodzenie w wysokości:
70,00 zł (brutto) dla członków komisji za udział w jednym posiedzeniu
201,00 zł (brutto) dla przewodniczącego komisji - miesięcznie
PRELIMINARZ WYDATKÓW
GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W IŃSKU
NA ROK 2006
LP.
|
NAZWA ZADANIA |
PLAN |
1. |
Dofinansowanie Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Szczecinie |
25000 zł |
2. |
Wynagrodzenie członków komisji (70 zł x 12 m-cy x 5 osób)
Dieta przewodniczącego (201 zł x 12 m-cy) |
4200 zł
2412 zł |
3. |
Zakup farb, materiałów, książek, publikacji i wyposażenia do ŚOW: - Ińsko - Ścienne - Ciemnik - Storkowo - Linówko - ŚOW TPD oddział dzieci w wieku 3-5 lat |
1000 zł 2000 zł 2000 zł 1200 zł 1200 zł 1000 zł |
4. |
Realizacja programów profilaktycznych w szkole:
|
800 zł 800 zł |
5. |
Wspieranie działalności instytucji i stowarzyszeń służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych - Oddział Odwykowy w Szczecinie ul. Żołnierska |
1000 zł |
6. |
Szkolenie członków komisji, szkolenia, kursy i formy doskonalenia liderów trzeźwiejących, delegacje |
900 zł |
7. |
Organizowanie półkolonii w sesji letniej i zimowej dla dzieci ze Środowiskowego Ogniska Wychowawczego w Ińsku, Ściennem, Ciemniku, Storkowie i Linówku |
3000 zł |
8.
|
Podtrzymywanie trzeźwości poprzez realizację warsztatów i treningów Terapeutycznych pt. „Zapobieganie złości” |
1400 zł |
9. |
Zakup energii elektrycznej, wody, wywóz nieczystości do ŚOW: - Ińsko - Ścienne - Storkowo - Ciemnik - Linówko |
1500 zł 1000 zł 1000 zł 1000 zł 1000 zł |
10. |
Inne wydatki nieprzewidziane w w/w planie
|
2588 zł
|
11. |
OGÓŁEM
|
56000 zł
|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Katarzyna Włoczka | 01-02-2006 13:27 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 01-02-2006 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 01-02-2006 13:27 |