Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Ińsku
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych


  1. OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU PROFILAKTYKI
    I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

  1. Cele i strategie.

  1. Zmniejszenie spożywanego alkoholu przez młodzież.

  2. Zmniejszenie ilości nowych przypadków uzależnienia.

  3. Zmniejszenie śmiertelności i degradacji psychofizycznej osób uzależnionych.

  4. Rozpoczęcie profesjonalnej terapii uzależnień i innych usług leczniczych na terenie naszej gminy.

  5. Zmniejszenie rozmiarów uszkodzeń zdrowia i zaburzeń życia rodzinnego.

  6. Zmniejszenie udziału nietrzeźwości wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego.

  7. Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.

  8. Promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

  9. Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programu.

II. Zadania własne gminy.

Zadania te określone zostały w art. 1, 2, 4 i 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i

przeciwdziałaniu alkoholizmowi i obejmują:

  1. zwiększenie dostępności terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu

  2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholu pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

  3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dorosłych, a w szczególności dla dzieci i młodzieży

  4. ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży oraz kontrolę przestrzegania zasad obrotu tymi napojami

  5. wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

Komisja jest ciałem opiniującym, inicjującym i nadzorującym wykonanie gminnego programu. Do zadań komisji należy:

  1. opiniowanie decyzji o cofnięciu zezwoleń w przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym, zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną placówkę

  2. przestrzegania warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych

  3. podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego

  4. udzielanie pomocy rodzinom, w których występują problemy z alkoholem

III. Metody realizacji zadań.

  1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu:

  • ułatwienie kontaktu z placówkami odwykowymi na terenie sąsiednich gmin

  • systematyczne szkolenie kadry medycznej i terapeutycznej na potrzeby utworzenia punktu terapeutycznego na terenie naszej gminy

  • wspieranie środowisk wzajemnej pomocy w grupie AA

  1. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

  • zwiększenie skuteczności interwencji prawno-administracyjnej wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych przez spożycie alkoholu poprzez szkolenie w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania przemocy wybranych członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych

  • stworzenie możliwości korzystania ze zorganizowania form pomocy psychologicznej i społecznej dla członków rodzin alkoholików

  • inicjowanie i wspieranie stowarzyszeń samoobrony i środowiskowych grup społecznej obrony przed przemocą

Przy punkcie konsultacyjnym przewiduje się utworzenie grupy terapeutycznej dla współmałżonków osób uzależnionych.

Wskaźniki osiągnięcia celu:

  • liczba osób uczestniczących w programach terapeutycznych dla współmałżonków i dzieci

  • liczba rodzin, w których policja podejmuje wielokrotnie interwencje

  • liczba dzieci biorących udział w obozach terapeutycznych

  • liczba osób pouczonych, jak korzystać z prawa do obrony

  1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych

  • kontynuowanie profesjonalnych programów profilaktycznych w szkole podstawowej i gimnazjum

  • wdrażanie nowych programów profilaktycznych kształtujących umiejętności służące zdrowemu i trzeźwemu życiu

  • edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji - program „JAK POMÓC DZIECKU NIE PIĆ”

  • uczenie osobistych umiejętności kontrolowania rozmiarów i wzorców rozsądnego picia przez rozprowadzanie broszur i ulotek, np. „LICZ ILE PIJESZ”, „PRZEWODNIK DO ROZSĄDNEGO PICIA”

  • ograniczenie możliwości zakupu alkoholu prze nieletnich poprzez wzmożenie kontroli punktów detalicznych i gastronomicznych w myśl ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

  • zachęcanie podmiotów gospodarczych zatrudniających większą ilość pracowników do wprowadzania programów profilaktycznych w zakładach pracy lub edukacja pracowników nadzoru w zakresie wczesnego rozpoznawania i interwencji

  • szkolenie handlowców w zakresie znajomości ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i skutków jej nieprzestrzegania

Wskaźniki osiągnięcia celu:

  • liczba osób objętych programami profilaktycznymi

  • liczba całkowitych abstynentów wśród młodzieży i dorosłych

  • odsetek młodzieży spożywającej alkohol

  • liczba placówek prowadzących programy profilaktyczne

  • liczba cofniętych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w związku ze sprzedażą nieletnim

  1. Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz kontrolę przestrzegania zasad obrotu tymi napojami:

  • wdrażanie do praktyki stosowania prawa lokalnego uchwalonego przez Radę Miejską

  • monitorowanie interwencji policji wobec nielegalnego handlu i łamania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

  • włączenie się do akcji „CHROŃMY MŁODOŚĆ”

  • ustalenie zasad nagradzania sprzedawców przestrzegających prawo lokalne i ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

  • przestrzegania zasad nie reklamowania alkoholu i wdrażanie postępowania w przypadku łamania zakazu

Wskaźniki osiągnięcia celu:

  • liczba punktów sprzedaży alkoholu

  • liczba mieszkańców przypadających na jeden punkt

  • liczba interwencji policji

  1. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:

  • wsparcie edukacyjne i lokalowe dla organizacji pozarządowych zajmujących się statutowo rozwiązywaniem problemów alkoholowych, zarówno profesjonalne jak i nieprofesjonalne

  • cykliczne badania i systematyczne monitorowanie problematyki alkoholowej w danej społeczności

Organizacje nieprofesjonalne są to organizacje tworzone przez trzeźwiejących alkoholików i ich rodziny. W szczególności chodzi tu o grupy samopomocowe AA i AL.-Anon. Mogą one prowadzić punkty informacyjne, telefony zaufania, obozy terapeutyczne dla osób uzależnionych i ich rodzin, imprezy okolicznościowe propagujące trzeźwe życie.

Organizacje profesjonalne to instytucje zatrudniające wykwalifikowanych specjalistów.

  1. CZĘŚĆ WYKONAWCZA.

  1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu.

  1. Dalsza praca punktu konsultacyjnego jako miejsca pierwszego kontaktu dla osób z problemem alkoholowym, zapewniającego pełną i stałą informację adresową i telefoniczną dla zgłaszających się osób, zarówno z problemem alkoholowym jak i członków ich rodzin.

Odpowiedzialny: Ryszard Jamroży

Termin realizacji: na bieżąco

  1. Nawiązanie i utrzymanie ścisłej współpracy z placówką odwykową i terapeutyczną w Szczecinie zajmującą się diagnozą i terapią osób uzależnionych i ich rodzin.

Odpowiedzialny: Przewodniczący GKRPA - Ryszard Jamroży

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Dalsza realizacja telefonu zaufania przy punkcie konsultacyjnym. Upowszechnienie informacji o działaniu punktu i telefonu zaufania oraz o zakresie ich działania.

Odpowiedzialny: Ryszard Jamrozy (tel. 605216910)

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Utworzenie na bazie punktu konsultacyjnego pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i kierowanych na leczenie przez GKRPA. Systematyczne szkolenie wolontariuszy i członków Komisji oraz osób chętnych do pracy na rzecz trzeźwości.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: na bieżąco

  1. Realizacja programów podtrzymujących trzeźwość w formie treningów:

* trening poczucia własnej wartości

* trening na pohamowanie złości realizowany przez specjalistów

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: dwa razy w roku

  1. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą.

  1. Objęcie opieką i fachową pomocą społeczna członków rodzin alkoholowych zwłaszcza dotkniętych problemem przemocy, maltretowania i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny przez punkt konsultacyjny przy Szkole Podstawowej.

  1. Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem Przeciw Przemocy w Rodzinie mające na celu pomoc osobom poszkodowanym w domu rodzinnym.

Odpowiedzialny: Przewodniczący GKRPA - Ryszard Jamroży

Termin realizacji: na bieżąco

  1. Wspieranie działalności Środowiskowych Ognisk Wychowawczych TPD i rozszerzenie ich działalności o zajęcia socjoterapeutyczne prze zatrudnienie odpowiednio przygotowanej osoby do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w zakresie arteterapii.

Odpowiedzialny: dyrektor COK-SP, sołtysi, wolontariusze,

Prezes oddziału TPD w Ińsku - Ryszard Jamroży

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Uatrakcyjnienie pracy ŚOW poprzez kontakty tej świetlicy z innymi świetlicami ościennych miast, np. Dobrzany, Łobez, Cieszyno, Mielno

Odpowiedzialny: kierownik świetlicy

Termin realizacji: według potrzeb

  1. Prowadzenie na terenie gminy rejestracji zjawisk, wydarzeń, wykroczeń i przestępstw związanych lub popełnianych w związku ze spożywaniem alkoholu. Zdiagnozowanie miejsc szczególnie zagrożonych i podejmowanie działań profilaktyczno - zaradczych.

Odpowiedzialny: Policja

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Współpraca gminnej komisji z oddziałem TPD w Ińsku dotycząca utrzymania socjalnego ŚOW TPD - zabezpieczenie finansowe na wycieczki, kolonie i półkolonie

Odpowiedzialny: Prezes oddziału TPD - Ryszard Jamroży

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Współorganizacja uroczystości, np. Wigilia, Mikołajki - dofinansowanie do paczek świątecznych.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: zgodnie z kalendarzem

  1. Organizacja Dni Trzeźwości połączonych z Biegami Przełajowymi po Ińskim Parku Krajobrazowym.

Odpowiedzialny: Przewodniczący GKRPA - Ryszard Jamroży

Termin realizacji: październik 2005r.

  1. Prowadzenie profilaktycznej działalności edukacyjnej

w szczególności dla młodzieży.

  1. Kompleksowe zdiagnozowanie występowania problemów alkoholowych wśród dzieci i młodzieży na podstawie oceny sytuacji w placówkach szkolnych na terenie gminy w formie ankiet.

Odpowiedzialny: dyrektor szkoły, pedagog szkolny, socjoterapeuta,

kierownicy ŚOW

Termin realizacji: czerwiec 2005r.

  1. Wdrażanie systemu powszechnej realizacji programów profilaktyki alkoholowej „Dziękuję - Nie”, „Elementarz 7 kroków” we wszystkich szkołach dla dzieci i młodzieży oraz rodziców.

Odpowiedzialny: dyrektor szkoły

Termin realizacji: październik - grudzień 2005r.

  1. Objęcie opieką socjoterapeutyczną uczniów szkół podstawowych i gimnazjum zagrożonych problemem alkoholowym oraz rodzin z przemocą w ramach różnorodnych zajęć pozalekcyjnych, również w świetlicach.

Odpowiedzialny: dyrektorzy szkół, nauczyciel świetlicy, kierownicy ŚOW, terapeuci

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Współorganizowanie wyjazdów dzieci i młodzieży na kolonie letnie i zimowe.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: lato, zima

  1. Współorganizowanie półkolonii letnich i zimowych.

Odpowiedzialny: GKRPA, TPD

Termin realizacji: zima, lato

  1. Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami.

  1. Podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia łamania prawa przez osoby sprzedające napoje alkoholowe, zwłaszcza w zakresie zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim i nietrzeźwym przez przystąpienie do akcji „Chrońmy młodość” i publiczne nagradzanie punktów handlowych odznaką „Uśmiech Dziecka” - w tym sklepie przestrzega się ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Odpowiedzialni: GKRPA, policja, Burmistrz Gminy

Termin realizacji: praca ciągła

Koordynator: Przewodniczący GKRPA

  1. Kontrola punktów handlowych i gastronomicznych zajmujących się sprzedażą napojów alkoholowych pod względem przestrzegania znowelizowanej ustawy o wychowaniu w trze trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: kwiecień, październik 2005r.

  1. Opiniowanie wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w formie postanowień.

Odpowiedzialny: GKPRA

Termin realizacji: 2005 rok

  1. Wspieranie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

  1. Wspieranie organizacji i instytucji pozarządowych takich jak:

* Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Szczecinie

* Placówka odwykowa w Szczecinie ul. Żołnierska

* Centrum Oświatowo - Kulturalne w Ińsku

realizujących programy edukacyjne, profilaktyczne i rehabilitacyjne dla osób z grup ryzyka posiadających problemy alkoholowe poprzez pomoc organizacyjną oraz dofinansowywanie treningów, warsztatów, obozów terapeutycznych i wybranych imprez.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Wspieranie nieprofesjonalnych organizacji trzeźwiejących alkoholików działających na zasadach wolontariatu, powstających grup wsparcia, grupy AA.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Wspieranie organizacji pozarządowych, TPD skupiających młodzież lub działających na rzecz młodzieży i rodzin w realizowaniu przez nie wszelkich działań i zadań statutowych propagujących zdrowy styl życia i pozytywne wartości stanowiące alternatywę dla spożywania alkoholu.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: praca ciągła

  1. Dalsza realizacja pracy Środowiskowego Ogniska Wychowawczego w Ińsku, Ściennem, Storkowie, Ciemniku i Linówku oraz doposażenie tych placówek.

Odpowiedzialny: GKRPA

Termin realizacji: 2005 rok

  1. Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Ustala się wynagrodzenie w wysokości:

  • 70,00 zł (brutto) dla członków komisji za udział w jednym posiedzeniu

  • 201,00 zł (brutto) dla przewodniczącego komisji - miesięcznie

1

1

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Włoczka 17-01-2005 13:18
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-01-2005
Ostatnia aktualizacja: - 17-01-2005 13:18