Uchwała Nr VI/ 61 / 2003
Rady Miejskiej w Ińsku
z dnia 30 maja 2003 roku
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Ińsko.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 1 i art. 22 ustawy z dnia 08 marca
1990r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi
zmianami)) Rada Miejska w Ińsku u c h w a l a co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Gminy Ińsko zgodnie z załącznikiem do niniejszej
uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Rady Miejskiej Nr VI/56/99 z dnia 29 marca 1999r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Ińsko oraz uchwały: Nr XX/176/01 z
dnia 28 września 2001r w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Ińsko.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Ińsku
Witold Ratkowski
Załącznik do uchwały Nr..
Rady Miejskiej Chociwel
z dnia .................. 2003r.
Statut Gminy Ińsko
Część I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Gmina Ińsko jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą
osobowość prawną.
Mieszkańcy Gminy Ińsko stanowią wspólnotę samorządową.
Siedzibą organów gminy jest miasto Ińsko.
2. Terytorium gminy obejmuje obszar o powierzchni 151 km2.
Granice gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
4. Herb gminy przedstawia czerwonego orła na białym tle.
5. Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu .
ZADANIA GMINY
§ 2. 1. W celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców Gmina realizuje
zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające
z ustaw szczególnych oraz zadania przyjęte w drodze porozumień.
2. Zadania zlecone oraz przyjęte w drodze porozumień są wykonywane po
zapewnieniu
środków finansowych na ich realizację.
§ 3. 1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne
w tym
przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 4. 1. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy jednostki organizacyjnej
określa jej statut.
2. Statut jednostki organizacyjnej określa między innymi: nazwę, zakres
działania, siedzibę,
zakres wyposażenia jej w majątek trwały oraz zakres uprawnień dotyczących
rozporządzania tym majątkiem.
3. Statut gminnej jednostki organizacyjnej uchwala Rada Miejska.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA ORAZ TRYB PRACY ORGANÓW GMINY
§ 5. 1. Organami gminy są Rada Miejska i Burmistrz.
2. Organy gminy wykonują swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy
oraz gminnych
jednostek organizacyjnych.
§ 6. 1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności
mogą wynikać
wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działalności organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli
do:
1) uzyskiwania informacji o działalności samorządu gminy,
2) wstępu na sesja Rady Miejskiej i posiedzenia Komisji,
3) dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych,
w tym
protokołów z posiedzeń Rady i komisji Rady, po ich przyjęciu i podpisaniu,
4) sporządzanie notatek i wypisów z dokumentów oraz protokołów z posiedzeń
Rady,
komisji, bez możliwości urzędowego ich poświadczania i dokonywania
kserokopii,
5) dokumenty z wykonywania zadań publicznych udostępniane są na ustną
prośbę osoby
zainteresowanej w siedzibie i godzinach pracy Urzędu Miasta i Gminy oraz
w
obecności pracownika. Pracownik sporządzi notatkę urzędową z wymienionej
czynności zawierającą w szczególności imię i nazwisko osoby zapoznającej
się z
dokumentami, jej adres zamieszkania oraz rodzaj dokumentu.
§ 7. 1. Rada Miejska jest organem stanowiącym, kontrolnym gminy z wyłączeniem
spraw
rozstrzyganych przez mieszkańców w drodze referendum.
2. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.
RADA MIEJSKA
§ 8. Rada składa się z piętnastu radnych.
§ 9. Rada wybiera spośród swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących.
§ 10. 1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego
Rady.
2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na
kwartał.
§ 11. 1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwojuje Przewodniczący Rady
poprzedniej
kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad
na
obszarze całego kraju, a prowadzi ją do czasu wyboru Przewodniczącego
Rady,
najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
2. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:
1) Złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych,
2) Wybór Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących Rady,
3) Informacja ustępującego Burmistrza o stanie budżetu i innych sprawach
ważnych dla
gminy,
4) złożenie ślubowania przez Burmistrza,
5) powołanie stałych komisji, ustalenie składów liczbowych i osobowych.
3. Zawiadomienie o sesji inauguracyjnej radni otrzymują wraz ze statutem
gminy.
§ 12. Sesja Rady odbywa się podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi
konieczność kontynuowania obrad, rozpatrywanie spraw może być przełożone
na następne posiedzenie tej samej sesji.
§ 13. 1. Na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu
Rady,
Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia
wniosku.
2. Wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać uzasadnienie, proponowany
porządek
obrad wraz z projektami uchwał.
§ 14. Porządek obrad, miejsce dzień i godzinę rozpoczęcia sesji ustala
Przewodniczący Rady w porozumieniu z Burmistrzem.
§ 15. 1. O terminie, miejscu oraz porządku obrad sesji powiadamia się
radnych na
piśmie najpóźniej 7 dni przed terminem obrad.
2. Zawiadomienie o sesji poświęconej uchwaleniu budżetu, planów zagospodarowania
przestrzennego oraz rozpatrywaniu sprawozdań z wykonania budżetu przesyła
się radnym
najpóźniej 14 dni przed terminem sesji.
3. Wraz z zawiadomieniem o sesji dostarcza się radnym porządek obrad,
projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały.
4. Informacje o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się
do wiadomości
publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy.
5. W razie niedotrzymania terminu o którym mowa w ust.1 i 2, Rada może
podjąć uchwałę o
odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin.
6. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego lub komisję
tylko na
początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.
§ 16. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala w uzgodnieniu z Burmistrzem
szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
§ 17. Sesje Rady są jawne. W lokalu, w którym odbywa się sesja należy
zapewnić miejsce dla radnych, osób zaproszonych i publiczności.
§ 18. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, w razie
jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach,
Wiceprzewodniczący Rady.
§ 19. 1. W celu zapewnienia sprawnego przebiegu sesji Przewodniczący
Rady może zarządzić wybór sekretarza obrad.
2. Wyboru sekretarza obrad Rada dokonuje zwykłą większością głosów w głosowaniu
jawnym.
3. Sekretarz nadzoruje prowadzenie protokołu obrad, a także wykonuje inne
czynności
zlecone przez Przewodniczącego Rady.
§ 20. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego
formuły "otwieram /numer kolejny/ sesję Rady Miejskiej w Chociwlu".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza quorum na podstawie listy
obecności, a w razie
jego braku wyznacza nowy termin i zamyka obrady.
§ 21. 1. Po stwierdzeniu quorum Przewodniczący przedstawia do uchwalenia
porządek
obrad.
2. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością
głosów
ustawowego składu Rady, na wniosek radnego, Burmistrza lub jego zastępcy
na początku sesji.
3. Porządek obrad sesji Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym.
4. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji,
2) interpelacje i wnioski radnych,
3) sprawozdanie Burmistrza z działalności międzysesyjnej,
4) informacje Przewodniczącego o pracach Rady.
5. Porządek obrad określony w ust. 4 nie dotyczy sesji zwoływanej w trybie
ustalonym w § 13 Statutu.
§ 22. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem
obrad,
otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. W uzasadnionych wypadkach Przewodniczący Rady może dokonać za zgodą
Rady zmian w
kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.
§ 23. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem
porządku obrad.
2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega
od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony czas, Przewodniczący
może przywołać go "do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać
mu głos.
3. Jeżeli wystąpienie albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłóca
porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje
radnego "do porządku", a
gdy przywołanie nie odniosło skutku może mu odebrać głos nakazując jednocześnie
odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
zaproszonych na sesję
i publiczności.
5. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.
§ 24. 1. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie
zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym,
2. Do wniosków o charakterze formalnym zalicza się:
1) stwierdzenie quorum,
2) wycofanie określonego tematu z porządku obrad,
3) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,
4) zamknięcie listy mówców,
5) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,
6) przeprowadzenie tajnego głosowania,
7) przeliczenie głosów,
8) zamknięcie listy kandydatów przy wyborach,
9) zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofanie projektu,
10) przestrzeganie regulaminu obrad,
11) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.
3. Wnioski o charakterze formalnym Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.
4. Poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący udziela głosu:
1) Burmistrzowi,
2) radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej
sprawie.
§ 25. 1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności
po uprzednim zgłoszeniu się do zabrania głosu, jednak po wyczerpaniu dyskusji
przez radnych.
2. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali
tym osobom
spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają
porządek
obrad, bądź naruszają powagę sesji.
§ 26. 1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia
Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum, wyznacza
nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego
momentu zachowują swoją moc.
2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia
opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.
§ 27. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję słowami
"zamykam /numer kolejny/ sesję Rady Miejskiej w Ińsku".
2. Czas od otwarcia do zamknięcia sesji uznaje się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, które objęło więcej niż jedno
posiedzenie.
4. Po zamknięciu sesji przez Przewodniczącego, Rada jest związana uchwałami
podjętymi na
tej sesji.
§ 28. 1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien
zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) nazwisko Przewodniczącego obrad oraz protokolanta,
3) stwierdzenie quorum,
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) zatwierdzony porządek obrad,
6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych
i przyjętych
wniosków,
7)przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za",
"przeciw" i
"wstrzymujących się",
8) czas trwania sesji,
9) podpis Przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.
2. Do protokołu dołącza się:
1) listę obecności radnych,
2) listę gości zaproszonych,
3) podjęte przez Radę uchwały,
4) pisemne usprawiedliwienie nieobecnych na sesji radnych,
5) inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego w trakcie sesji.
3. Protokół wykłada się do wglądu radnym w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy.
4. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie
miedzy sesjami
jednak nie później niż do momentu jego przyjęcia.
5. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje Przewodniczący Rady
po uprzednim
wysłuchaniu protokolanta.
6. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione może przedłożyć je
na sesji. O przyjęciu
lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością
głosów.
TRYB GŁOSOWANIA
§ 29. 1. W głosowaniu jawnym, radni głosują przez podniesienie ręki.
2.Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy Wiceprzewodniczących
lub wskazanych przez siebie radnych.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.
§ 30. 1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na
sesji spośród radnych.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią
Rady.
3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób
głosowania i
przeprowadza je, odczytując kolejno radnych z listy obecności.
4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje
protokół podając
wyniki głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół komisji skrutacyjnej stanowią załącznik
do protokółu z
sesji Rady.
6. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw"
głosowanie tajne powtarza się.
7. Rada może zarządzić głosowanie tajne w każdej sprawie.
§ 31.W przypadku gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania
imiennego, na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię radnego.
Przepisy § 30 stosuje się odpowiednio.
§ 32. 1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie
precyzuje i ogłasza zebranym jego proponowaną treść w ten sposób, aby
jej redakcja była przejrzysta, a
wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek
najdalej idący,
który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować
i dopiero po
otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy
i zarządza
wybory.
UCHWAŁY RADY
§ 33. 1. Podczas sesji Rady rozpatruje się i rozstrzyga w drodze uchwał
wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Przewodniczącemu Rady, komisjom,
Burmistrzowi, klubom radnych oraz grupie co najmniej pięciu radnych.
3. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej
połowy składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
4. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze
proceduralnym,
które mogą być odnotowane w protokole sesji.
§ 34. 1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać
przede wszystkim:
1) kolejny numer, datę i tytuł,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały
oraz
organów sprawujących nadzór nad ich realizacją.
2. Projekty uchwał Rady przygotowane przez Burmistrza opiniują właściwe
komisje Rady.
Opinia komisji jest odczytywana na sesji Rady przez przewodniczącego komisji.
3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez Przewodniczącego
Rady, komisję lub grupę radnych, Burmistrz wyraża swoje stanowisko do
projektu uchwały. Opinię do projektu uchwały przedstawia na sesji Burmistrz
lub zastępca Burmistrza.
4. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady,
który prowadził sesję.
§ 35. 1. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane
wraz z protokołami sesji.
2. Odpisy uchwał przekazywane są Burmistrzowi do realizacji.
§ 36. Przewodniczący Rady podaje do wiadomości publicznej informację
o wynikach obrad sesji wraz z wykazem podjętych uchwał. Informację wywiesza
się na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy.
KOMISJE
§ 37. 1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada tworzy stałe lub
doraźne komisje.
2. Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych
oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
§ 38. 1. Rada Miejska powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną
2) Rozwoju Gospodarczego, ,
3) Spraw Społecznych.
4) Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego
2. W skład komisji powołuje się radnych.
3. Komisja powinna liczyć do 5 członków.
4. Radny może być członkiem jednej komisji stałej.
5. Przewodniczącego komisji i jego zastępcę wybiera komisja ze swojego
grona.
§ 39. 1. Do zadań komisji należy:
1) opiniowanie i rozpatrywanie skarg przekazanych komisji przez Radę oraz
spraw
przedkładanych przez członków komisji,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) kontrola wykonania uchwał Rady.
§ 40. Zakres i czas działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale
o ich powołaniu.
§ 41. 1. Posiedzenie komisji zwołuje i ustala porządek dzienny Przewodniczący
komisji lub jego zastępca.
2. Komisje podlegają Radzie, której przedstawiają na początku roku kalendarzowego
plany
pracy i sprawozdanie z działalności w zależności od potrzeb, nie rzadziej
jednak niż raz w
roku.
3. Komisje mogą wyłaniać podkomisje i zespoły oraz odbywać wspólne posiedzenia.
4. Wspólne posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący Rady w porozumieniu
z
przewodniczącymi komisji.
§ 42. 1. Posiedzenie komisji odbywa się gdy uczestniczy w nim co najmniej
połowa składu komisji.
2. Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności
zastępca.
Wspólnemu posiedzeniu komisji przewodniczy Przewodniczący Rady lub jego
zastępca.
3. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który zawiera
w szczególności:
1) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
2) zatwierdzony porządek posiedzenia,
3) przebieg posiedzenia,
4) stanowiska, opinie, wnioski komisji.
4. Wnioski przyjęte przez komisję przekazuje się Burmistrzowi dla określenia
sposobu ich realizacji oraz do wiadomości Przewodniczącemu Rady.
§ 43. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć obywatele. Przewodniczący
komisji może
udzielić głosu osobie spośród publiczności, po wyczerpaniu dyskusji przez
radnych.
§ 44. 1. Komisja Rewizyjna jest organem Rady realizującym jej funkcję
kontrolną.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność Burmistrza w zakresie przestrzegania
statutu
gminy, uchwał Rady, realizacji zadań własnych i zleconych gminie.
3. Komisja kontroluje działalność gminnych jednostek organizacyjnych i
jednostek pomocniczych.
4. Komisja Rewizyjna opiniują projekt budżetu i dokonywanie ewentualnych
zmian w budżecie.
§ 45. 1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele
wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego
lub wiceprzewodniczących Rady.
2. Komisja Rewizyjna wybiera spośród swojego składu przewodniczącego i
zastępcę w
głosowaniu tajnym.
§ 46. 1. Komisja Rewizyjna podejmuje działania kontrolne zgodnie z planem
pracy oraz na wniosek:
1) Rady Miejskiej,
2) Przewodniczącego Rady,
3) komisji Rady.
2. W związku z przeprowadzoną kontrolą członkowie Komisji Rewizyjnej mają
prawo wglądu do dokumentów kontrolowanej jednostki w zakresie objętym
kontrolą oraz żądania ustnych
i pisemnych wyjaśnień.
3. O podjęciu czynności kontrolnych Komisja Rewizyjna powiadamia Przewodniczącego
Rady, Burmistrza i kierownika jednostki kontrolowanej, określając przedmiot,
zakres i datę
rozpoczęcia kontroli.
4. Komisja ma prawo do korzystania z pomocy biegłych, ekspertów i radców
prawnych.
Jednakże o zaproszeniu ich decyduje cała komisja w głosowaniu jawnym,
zwykłą
większością głosów.
§ 47. 1. Z przebiegu kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół,
który powinien zawierać: nazwę jednostki kontrolowanej, wykaz członków
komisji dokonujących kontroli, określenie przedmiotu i czasu trwania kontroli,
wnioski z kontroli, ewentualne zastrzeżenia do
jednostki kontrolowanej.
2. Protokół z kontroli podpisują wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej
biorący udział w
kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłosić zastrzeżenia do
ustaleń zawartych w protokole w terminie 7-miu dni od dnia jego otrzymania.
4. W ciągu 14-stu dni od dnia podpisania protokołu kierownik jednostki
kontrolowanej
powinien ustosunkować się na piśmie do wniosków z kontroli i złożyć wyjaśnienia
co do
ustalonych nieprawidłowości.
5. Komisja Rewizyjna sporządzony protokół przekazuje Przewodniczącemu
Rady,
Burmistrzowi i kierownikowi jednostki kontrolowanej. Przewodniczący Rady
nadaje
odpowiedni bieg sprawom zawartym w protokole.
6. Na najbliższej sesji Przewodniczący Rady informuje o sposobie realizacji
wniosków
pokontrolnych.
§ 48. 1. Członek Komisji Rewizyjnej może być wyłączony z postępowania
kontrolnego w każdym czasie na swój wniosek lub z urzędu, jeżeli zachodzą
uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2. O wyłączeniu członka Komisji Rewizyjnej postanawia Przewodniczący Komisji,
a o wyłączeniu Przewodniczącego Komisji, Przewodniczący Rady Miejskiej.
§ 49. Komisja Spraw Społecznych zajmuje się w szczególności sprawami:
oświaty, kultury, sportu, turystyki, zdrowia, opieki społecznej, bezpieczeństwa
i porządku publicznego.
RADNI
§ 50. 1. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami
gminy poprzez:
1) informowanie mieszkańców o stanie gminy,
2) konsultowania spraw wnoszonych pod obrady Rady,
3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
4) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,
5) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.
2. Radni potwierdzają swoja obecność na sesji rady, posiedzeniach komisji
podpisem na liście
obecności.
3. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu
komisji
powiadomić o ile to możliwe z wyprzedzeniem o swojej nieobecności odpowiednio
Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
4. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji Rady lub posiedzenia komisji
winien
usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienie
Przewodniczącemu Rady lub Przewodniczącemu Komisji.
§ 51. 1. W przypadku zgłoszenia przez pracodawcę zatrudniającego radnego
zamiaru rozwiązania z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję lub
zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia
i propozycje na
piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna
wysłuchać
radnego.
§ 52. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według własnego wyboru. Kluby
radnych nie mogą liczyć mniej niż 5 radnych.
2. Kluby radnych działają w ramach Rady, na podstawie własnych regulaminów.
Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.
3. O powstaniu klubu radnych jego członkowie obowiązani są zawiadomić
Przewodniczącego
Rady, podając nazwę klubu, wykaz członków oraz imię i nazwisko jego przewodniczącego.
4. Kluby Radnych działają przez okres kadencji Rady Miejskiej.
5. Kluby Radnych zgłaszają swoich przedstawicieli do Komisji Rewizyjnej.
§ 53. Stanowisko klubu radnych może być przedstawione na sesji Rady
przez jego przedstawiciela.
§ 54. Kluby radnych mogą występować do Burmistrza o nieodpłatne udostępnianie
pomieszczeń w celu odbywania swoich posiedzeń.
§ 55. 1. Radni mogą składać interpelacje, zapytania i wnioski w istotnych
sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym powinny one być sformułowane
jasno i zwięźle:
1) interpelacje składa się na piśmie w sprawach podstawowych dla gminy
i zawiłych, kiedy
wnoszący interpelacje domaga się publicznego zajęcia przez interpelowanego
stanowiska
we wskazanej sprawie,
2) zapytania składa się ustnie w sprawie niezbyt złożonej gdy chodzi o
uzyskanie informacji
o faktach,
3) wniosek składa się ustnie i jest żądaniem zajęcia stanowiska w określonej
sprawie.
2. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski udziela: Przewodniczący
Rady, Burmistrz lub jego zastępca, bądź wyznaczony przez Burmistrza pracownik
Urzędu .
3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie
powinno
być udzielone w formie pisemnej w terminie 20 dniowym.
4. Interpelacje mogą być składane również na piśmie na ręce Przewodniczącego
Rady w czasie
sesji lub miedzy sesjami. Odpowiedź na nią winna być udzielona w ciągu
20 dni.
5. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi
na jego
interpelację do porządku obrad, poddając go pod dyskusję.
6. Przewodniczący Rady może nie przyjąć interpelacji jeśli nie odpowiada
ona wymogom
określonym w ust.1.
7.Biuro Rady prowadzi ewidencję zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz
czuwa nad ich
terminowym załatwieniem.
OBSŁUGA RADY
§ 56. Obsługę organizacyjno-techniczną Rady, komisji i radnych zapewnia
Burmistrz tworząc w Urzędzie Miasta i Gminy stanowisko d/s Rady Miejskiej.
WSPÓLNE SESJE RAD GMIN
§ 57. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z inną radą (innymi radami).
2. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia
spraw
wspólnych dla gmin oraz z okazji uroczystości.
3. Wspólną sesję organizują delegacje zainteresowanych rad.
4. Zawiadomienie o sesji podpisują przewodniczący rad odbywających wspólną
sesję.
§ 58. 1. Wspólna sesja jest prowadzona gdy uczestniczy w niej co najmniej
połowa radnych z każdej rady gminy.
2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.
3. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych
z każdej rady.
4. Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują przewodniczący zainteresowanych
rad.
5. Do wspólnej sesji mają zastosowanie terminy i tryb przygotowania, zwoływania
i przebiegu
sesji Rady.
6. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin, biorące udział
we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią
inaczej.
BURMISTRZ
§ 59. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa
jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia
zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza
osobą.
§ 60. 1.Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i
Gminy.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny
nadawany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
§ 61. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania określone przepisami
prawa.
§ 62.1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje
gminę na zewnątrz.
2. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) przygotowanie projektów uchwał Rady,
2) przygotowanie sprawozdań z pracy Burmistrza i referowanie ich w czasie
sesji,
3) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących swojej działalności oraz pracy
Urzędu
Miasta i Gminy.
§ 63. 1. Rada ustala wynagrodzenie Burmistrzowi.
2. Przewodniczący Rady uprawniony jest do nawiązania stosunku pracy z
Burmistrzem.
§ 64. Burmistrz uprawniony jest do nawiązania stosunku pracy z:
1) zastępcą Burmistrza na podstawie zarządzenia o powołaniu na to stanowisko,
2) Skarbnika Gminy, Sekretarza Gminy na podstawie uchwały Rady Miejskiej
o
powołaniu na te stanowiska,
3) pozostałymi pracownikami samorządowymi na podstawie umowy o pracę albo
mianowania.
GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
§ 65. 1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie
rocznego budżetu gminy ustalonego przez Radę zgodnie z uchwaloną procedurą.
2. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Burmistrz, który
przedstawia Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu. Sprawozdanie Burmistrza
z działalności finansowej gminy podlega sprawdzeniu przez Komisję Rewizyjną
przed udzieleniem Burmistrzowi absolutorium.
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 66. 1. W gminie tworzy się jednostki pomocnicze: sołectwa.
2. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej
rozstrzyga Rada
Miejska po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. W sprawie łączenia, podziału lub zniesienia sołectwa Rada zasięga opinii
zebrania
wiejskiego.
4. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych o których mowa w
ust.1.
§ 67. 1. Uchwała Rady w sprawie określonej w § 66 ust. 2 powinna wskazywać:
nazwę, obszar, granicę i siedzibę organów jednostki pomocniczej.
2. Granice jednostek pomocniczych powinny w miarę możliwości uwzględniać
naturalne
uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
§ 68. 1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie,
obejmujące wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze do rad
gmin, rad powiatów i sejmików województw.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
§ 69. Rada odrębną uchwałą może przekazać sołectwu wyodrębnioną część
mienia komunalnego, którą sołectwo zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza
pochodzącymi z niej określonymi dochodami w zakresie i na zasadach szczegółowo
określonych w statucie sołectwa.
§ 70. Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje
Rada Miejska przy pomocy Burmistrza.
§ 71. 1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansowa w ramach
budżetu gminy.
2. Sołtysi w uzgodnieniu z radą sołecką lub zebraniem wiejskim składają
do skarbnika gminy
wnioski o ujęcie w planie wydatków budżetu gminy, środków na zadania realizowane
przez
sołectwa.
§ 72.1. Przewodniczący Rady Miejskiej każdorazowo zawiadamia sołtysów
o sesjach Rady.
Do zawiadomienia dołącza porządek obrad sesji i projekty uchwał.
2. Sołtys może brać udział w posiedzeniach komisji Rady rozpatrującej
sprawy dotyczące
jednostek pomocniczych.
|