eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała nr XXXI/288/2009 RM w Ińsku z dnia 30 grudnia 2009 r. w spr. zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010
Uchwała Nr XXXI / 288 / 2009
Rady Miejskiej w Ińsku
z dnia 30 grudnia 2009 roku
w sprawie: zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr116 poz. 1203, Nr 214 poz. 1806; z 2005r. Nr 172 poz. 1441)oraz art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz.1231, Nr 167, poz.1372; z 2003r. nr 80 poz. 719, Nr 122, poz. 1143; z 2004r. Nr 29 poz.257, Nr 99 poz. 1001, Nr 152 poz. 1597, Nr 273 poz.2703; z 2005r. nr23 poz. 186, Nr 132 poz. 1110, Nr 155 poz. 1298, Nr 179 poz. 1485; z 2006r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz.1225), oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( tj. Dz. U. z 2005r. Nr 179 poz. 1485; 2006r. Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz.826) uchwala co następuje:
§ 1. Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010
przedłożony przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Ińsku stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Realizację Programu powierza się Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Ińsku.
§ 3. Nadzór nad realizacją Programu sprawuje Burmistrz Ińska.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Ińsku
Bogdan Terebecki
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XXXI/288/2009
Rady Miejskiej w Ińsku
z dnia 30 grudnia 2009 roku
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA ROK 2010
WPROWADZENIE
Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych jak i narkotykowych zakłada, iż większość kompetencji i zadań jest zlokalizowanych na poziomie samorządu gminy, która na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uzyskała kompetencje do rozwiązywania problemów alkoholowych a na mocy ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii kompetencje do przeciwdziałania narkomanii w społeczności lokalnej. To właśnie gmina ma przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności, aby zapobiegać i minimalizować skutki alkoholizmu i narkomanii. W obecnej dobie nie zastanawiamy się już, czy warto pomagać osobom, rodzinom z problemem alkoholowym a szczególnie dzieciom z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową, ale jak to robić szybciej, skuteczniej i efektywniej.
Pomagać to nie znaczy tylko minimalizować skutki alkoholizmu, narkomanii ale pomagać to przede wszystkim zapobiegać, czyli edukować, uświadamiać, wskazywać alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu, radzenia sobie z sytuacją trudną, konfliktową, jak skutecznie bez używek rozładować napięcie i rodzącą się agresję. Pomagać to również wspierać młodych ludzi w kształtowaniu prawidłowych postaw osobowościowych, aby nie było potrzebne „podpieranie się” substancjami uzależniającymi. Uczyć umiejętności mówienia „nie” w sytuacjach, gdy młody człowiek jest poddany presji otoczenia.
Alkoholizm czy narkomania to choroba, która rozwija się latami. Skutki uzależnień nie ograniczają się jedynie do fizycznej czy też psychicznej degradacji samego alkoholika, one dotykają wszystkich osób, które żyją, pracują czy przyjaźnią się z uzależnionym.
PODSTAWA PRAWNA:
• Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami).
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2005r. Nr 179, poz. 1485), która weszła w życie dnia 04 października 2005r.
Gminny program jest integralną częścią Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, a kierunki działań są zgodne z Krajowym Programem Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii.
Program opiera się na inspirowaniu i współdziałaniu różnych podmiotów aktywnych na obszarze uzależnień.
PARTNERZY W REALIZACJI PROGRAMU
• Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ińsku
• Ośrodek Pomocy Społecznej w Ińsku
• NZOZ w Ińsku
• Poradnia zdrowia psychicznego i odwykowa w Łobzie
• Centrum Oświatowo Kulturalne w Ińsku
• Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Stargardzie Szcz.
• Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Szczecinie
• Policja w Ińsku
• Kuratorzy
• Klub Sportowy „Ina Ińsko”
• Klub AA w Ińsku
• Radni, Sołtysi, Rady Sołeckie
• Kościoły w Ińsku
CELE PROGRAMU
-
Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwościach zapobiegania zjawisku.
-
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień pomocy psychospołecznej i prawnej oraz prowadzenie działalności informacyjnej.
-
Organizowanie i prowadzenie na terenie placówek oświatowych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży z udziałem grup rodzicielskich, promowanie zdrowego stylu życia, prowadzenie programów edukacyjnych, konkursów, olimpiad.
-
Doskonalenie grup zawodowych zaangażowanych w problematykę narkomanii poprzez organizację szkoleń, wymianę doświadczeń; zwiększenie ilości kompetentnych realizatorów programów profilaktycznych.
-
Ułatwienie osobom uzależnionym i ich rodzinom korzystania z różnych form pomocy społecznej, wspieranie zatrudnienia socjalnego.
-
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych zaangażowanych w przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii.
-
Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.
-
Utworzenie Punktu Konsultacyjnego na terenie Ińska.
-
Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programów profilaktycznych.
-
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Pomoc pedagogiczna i prawna dla ofiar przemocy. Zapewnienie schronienia ofiarom przemocy poprzez współpracę z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się przemocą.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE:
-
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków.
Działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
• utworzenie punktu informacyjno - konsultacyjnego,
• informowanie o możliwości podjęcia leczenia w placówce leczenia
odwykowego,
• motywowanie do leczenia,
• rozpoznanie w trakcie rozmowy zjawiska przemocy w rodzinie i udzielenie
stosownego wsparcia i informacji o możliwościach jej powstrzymania,
• uruchomienie interwencji w przypadku zdiagnozowani przemocy domowej,
• posiadanie dobrej orientacji na temat możliwości pomocy i kompetencji
poszczególnych służb z terenu gminy i innych instytucji, które mogą
zaangażować się w profesjonalną i systemową pomoc dla klientów punktu,
• kierowanie na specjalistyczne badania w celu ustalenia stopnia uzależnienia od
alkoholu i rodzaju proponowanego leczenia.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
• zwiększenie skuteczności interwencji prawno-administracyjnej wobec
przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych
spożyciem alkoholu lub narkotyków,
• stworzenie możliwości korzystania ze zorganizowanej formy pomocy
psychologicznej i społecznej dla członków rodzin osób uzależnionych,
• przeszkolenie w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej
(procedura „Niebieska Karta”) członków GKRPA.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
• realizacja działań profilaktycznych w szkole podstawowej i gimnazjum,
• edukacja rodziców i nauczycieli w zakresie problematyki uzależnień,
• szkolenia sprzedawców zajmujących się sprzedażą alkoholu,
• zakup i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych dotyczących
uzależnienia i przemocy domowej,
• przeprowadzanie spotkań profilaktycznych z młodzieżą.
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
• przekazywanie materiałów edukacyjnych i informacyjnych,
• stała współpraca z klubem AA,
• finansowanie i wspomaganie działalności świetlic socjoterapeutycznych,
• współpraca współdziałanie z organizacjami sportowo-kulturalnymi działającymi
na terenie gminy w ramach promocji zdrowego stylu życia.
5. Ustalenie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz kontrolę przestrzegania zasad obrotu tymi napojami.
• kontrole punktów sprzedaży i lokali gastronomicznych w zakresie
przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości,
• monitorowanie interwencji policji wobec nielegalnego handlu i łamania
przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
I. Spodziewane efekty realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i narkotykowych.
1. Uświadomienie zdrowotnych i społecznych skutków nadużywania alkoholu.
2. Wzrost liczby młodych osób zaangażowanych w propagowanie zachowań abstynenckich.
3. Wzrost inicjatyw społeczności lokalnej podejmowanych na rzecz zapobiegania alkoholizmowi i narkomanii zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży jak również pomocy osobom uzależnionym.
4. Wzrost świadomości mieszkańców gminy o możliwościach uzyskania szeroko rozumianego wsparcia.
5. Zwiększenie społecznej wrażliwości i zaangażowania w sprawy przeciwdziałania przemocy domowej.
6. Ogólną poprawę kondycji psychofizycznej i moralnej społeczności naszej gminy oraz zwiększenie stabilności bezpieczeństwa środowiska rodzinnego.
II. űródła finansowania programu.
Środki budżetu gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na obrót alkoholem przeznaczone na realizację zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narkomanii oraz środki własne gminy. Przewidywany budżet na rok 2010 będzie wynosił 62 tys. zł z opłat plus 40 tys .zł środki własne gminy. Harmonogram wydatków na 2010 rok określa Załącznik do Programu.
III. Koordynacja realizacji programu .
1.Koordynację realizacji Programu zapewnia Przewodniczący Komisji, organizując jej pracę, powierzając wykonanie określonych zadań poszczególnym członkom Komisji.
2.Prace Komisji są dokumentowane.
3.Obsługę prawną i administracyjną realizacji Programu zapewnia Urząd Miasta.
4. Przewodniczący Komisji przedkłada Radzie Miasta roczne sprawozdanie z wykonania Programu do końca lutego 2011 roku.
IV. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
1.Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych określa Rada Miasta.
2.Przewodniczącemu przysługuje wynagrodzenie w wysokości 200 złotych brutto za udział w posiedzeniu Komisji natomiast 6 członkom po 100 złotych brutto za udział w posiedzeniu Komisji.
3.Podstawę do wypłacenia wynagrodzenia stanowi podpis członka Komisji na liście obecności z posiedzenia.
V. Sposób wykonywania programu.
Praca ciągła GKRPA, policji, pedagogów, OPS, wychowawców w świetlicach środowiskowych, dyrekcji zespołu szkół.
VI. Sposób kontroli realizacji programu.
1.Stały monitoring programu prowadzony jest przez przewodniczącego i jego zastępcę.
2.Nadzór nad działalnością Gminnej Komisji rozwiązywania Problemów Alkoholowych prowadzi Burmistrz Ińska.
PRELIMINARZ WYDATKÓW NA REALIZACJĘ GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOTYKOWYCH NA ROK 2010
Przewidywane wpływy za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w roku 2010 wyniosą 62 tys. zł plus środki własne gminy 40 tys. zł razem 102 tys. zł.
Zadanie - kwota
1. Dotacja celowa budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji w zakresie przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku ( środowiskowe ognisko wychowawcze w Ińsku, Ściennem, Storkowie, Ciemniku i Linówku) - 75 tys. zł
2. Realizacja programów profilaktycznych w szkole oraz występy grup teatralnych, podtrzymywanie trzeźwości poprzez realizację warsztatów i treningów terapeutycznych, kursy, szkolenia, literatura - 6.900 zł
3. Zwalczanie narkomanii - 3.000 zł
4. Tworzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego- 5.000 zł
5. Wynagrodzenie członków GKRPA - 9.600 zł
(6 członków x 12 m-cy x 100 = 7.200zł oraz przewodniczący x 12m-cy x 200 zł=2.400zł)
6. Podróże służbowe krajowe - 1.000 zł
7. Koszty postępowania sądowego - 1.500 zł
1
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Katarzyna Włoczka | 22-02-2010 12:41 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 22-02-2010 | |
Ostatnia aktualizacja: | Katarzyna Włoczka | 22-02-2010 12:42 |