Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy i Miasta w Ińsku
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Statut Gimnazjum Publicznego w Ińsku


S T A T U T GIMNAZJUM PUBLICZNEGO W IŃSKU

Nazwa szkoły

§ 1

1. Szkoła nosi nazwę: Gimnazjum Publiczne.

2. Siedzibą szkoły jest: budynek gimnazjum - Ińsko, ul. Poprzeczna 1

§ 2

Gimnazjum używa nazwy w pełnym brzmieniu:

Gimnazjum Publiczne w Ińsku

na pieczęciach i stemplach używa się nazwy:

Gimnazjum Publiczne w Ińsku

Informacje o Gimnazjum

§ 3

Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina i Miasto Ińsko.

1. Czas trwania cyklu kształcenia w gimnazjum zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania trwa 3 lata.

2. Na każdym poziomie organizowane są równoległe oddziały klasowe (a. b. c... itd. ).

3. W zależności od ilości uczniów od klasy I do klasy III jeden z oddziałów może być klasą o profilu sportowym.

4. W szkole prowadzona jest świetlica szkolna w godzinach od 7:00 do ł 5:00.

5. Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne rozpoczynają się od godziny 8:00. a kończą się o godzinie 19:00.

6. Szkoła zapewnia uczniom właściwe warunki wypoczynku i rekreacji, a także możliwości wypicia ciepłego napoju, zjedzenia śniadania i obiadu.

7. W szkole zapewnia się opiekę dla dzieci o ograniczonej sprawności ruchowej.

8. Dla dzieci, które nie mogą pobierać nauki w szkole ze względu na stan zdrowia szkoła zgodnie z

obowiązującymi przepisami prowadzi nauczanie indywidualnie w d


CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 4

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie w szczególności:

1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

2. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,

3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w Ustawie o Systemie Oświaty z dnia 07 październik 1991 roku, stosowanie do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez:

a/ diagnozowanie potrzeb i oczekiwań środowiska,

b/ znalezienie sposobów ich realizacji,

c/ monitorowanie skuteczności wprowadzonych rozwiązań,

d/ pozyskiwanie do współtworzenia atmosfery wychowawczej, organizacji

młodzieżowych i społecznych,

4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły. Zadania opiekuńcze są również funkcją oczekiwań i możliwości środowiska.

§ 5

Szkoła realizuje zadania wynikające z ustawy. a także wydanych na jej podstaw aktów wykonawczych w następujący sposób:

l. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej. językowej i religijnej poprzez:

a/ wpajanie uczniom dumy i szacunku własnego państwa, jego godła, hymnu, historii i

języka.

b/ kształcenie uczucia tolerancji i szacunku do osób o innym pochodzeniu narodowym,

etnicznym lub religijnym,

c/ umieszczenie lekcji religii w planie lekcyjnym tak, aby mogli w niej uczestniczyć

uczniowie zainteresowani,

d/ umożliwia uczniom mniejszości ukraińskiej uczestnictwo w nadobowiązkowych

zajęciach języka ukraińskie

2. Szkoła udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej:

a/ poprzez zatrudnionych w szkole pedagoga i psychologa,

b/ kierując uczniów do poradni pedagogiczne - psychologicznych i stale

współpracując z nimi w zakresie realizacji zadań,

c.' organizując we współpracy z poradnią grupy terapeutyczne niezbędne dla

pokonywania określonych trudności (np. uzależnień)

3. Szkoła prowadzi nauczanie integracyjne, w normalnych oddziałach dla uczniów niepełnosprawnych, oraz pomogą tym uczniom poprzez likwidowanie barier architektonicznych, organizowanie opieki podczas przejść do gabinetów, włączanie uczniów niepełnosprawnych w życie szkoły,

4. Szkoła prowadzi zajęcia korekcyjne - kompensacyjne w grupach dydaktycznych dla dzieci niepełnosprawnych..

5. Uczniom uzdolnionym szkoła daje możliwość rozwijania zainteresowań, uzdolnień organizując zgodnie z obowiązującymi przepisami nauczanie programem indywidualnym oraz daje możliwość skrócenia okresu kształcenia zgodnie z obowiązującymi przepisami Ministerstwa Edukacji Narodowej.

6. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów. przedstawiając szeroką ofertę kół pozalekcyjnych organizowanych przez nauczycieli, instruktorów i inne osoby współpracujące ze szkołą.

7. Szkoła pomogą uczniom w odkrywaniu talentów przez organizowanie konkursów. zawodów sportowych, imprez artystycznych i akcji charytatywnych.

§ 6

Szkoła pełniąc funkcję opiekuńczą realizuje następujące zadania opiekuńcze:

1. Każdy nauczyciel musi systematycznie kontrolować miejsce, gdzie prowadzi zajęcia. Dostrzeżone zagrożenie musi sam usunąć, albo niezwłocznie zgłosić dyrekcji szkoły. Ważnym czynnikiem bezpieczeństwa jest kontrola obecności uczniów na każdej lekcji oraz reagowanie na nagłe oddalenie się ucznia od szkoły,

2. W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadków (fizyka, chemia, technika) każdy prowadzący zajęcia musi zadbać szczególnie o:

- wyłącznie napięcia prądu elektrycznego ze stanowisk uczniowskich,

- zabezpieczenie maszyn i urządzeń,

- kontrolowanie, czy gaśnica i koc gaśniczy znajdują się we właściwym miejscu czyli widocznym i dostępnym,

  • uniemożliwianie dostępu uczniów do substancji trujących,

  • opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni, a w nim zasady

bezpieczeństwa i każdorazowo na początku roku szkolnego zapoznaje z nim uczniów,

3. W salach gimnastycznych i na boiskach sprawdzić sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, zadbać o dobrą organizację i zdyscyplinowanie uczniów. Nauczyciele musza dostosować wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów, podczas ćwiczeń na przyrządzie uczniowie muszą być asekurowani przez nauczyciela. Nie wolno wydawać dzieciom bez obecności nauczyciela kuli. oszczepu. dysku, ciężarków, sprzętu skoczni wzwyż, innych sprzętów zagrażających zdrowiu i życiu uczniów,

4. W czasie przerw między lekcyjnych nauczyciele dyżurni muszą zapobiegać niebezpiecznym zabawom. Dyżur musi być pełniony aktywnie.

5. Bezpieczeństwa na wycieczkach, biwakach i imprezach kulturalnych pozaszkolnych:

- zasady opieki nad grupami uczniowskimi:

a/ jeden opiekun na 30 uczniów, jeśli grupa nie wyjedzie poza miasto i nie korzysta z publicznych środków lokomocji,

b/ jeden opiekun na 10 uczniów, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej.

lub jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej,

c/ grupa rowerowa wraz z opiekunem nie może przekraczać 15 osób,

- na udział w wycieczce (z wyjątkiem wycieczki lokalnej w granicach miasta) oraz imprezie turystycznej kierownik wycieczki musi uzyskać zgodę rodziców i dyrektora szkoły,

- wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia „karty wycieczki",

- podczas wycieczki do lasu szczególną uwagę zwracamy na bezpieczeństwo przeciwpożarowe i możliwość zgubienia się uczniów,

- kąpiele tylko w grupach 10 osób i wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych. z ratownikiem,

- obowiązkiem każdego kierownika imprezy (opiekuna) grupy jest ciągłe liczenie uczestników: przed wyruszeniem z każdego miejsca i po przybyciu do celu. Kierownik wycieczki (biwaku) wydaje polecenia uczestnikom. w razie wypadku podejmuje decyzje tak jak dyrektor szkoły i odpowiada za nie.

- nie wolno organizować żadnych wyjść w teren w wypadku: burzy, śnieżycy, gołoledzi,

- kierownikiem na wycieczce może być każdy nauczyciel (pracownik pedagogiczny szkoły). Opiekunem grupy może być każda osoba pełnoletnia po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły,

- nie wolno urządzać dla uczniów ślizgawek na rzekach i jeziorach.

- wszystkie organizowane wycieczki należy uzgadniać z dyrektorem szkoły.

6. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza nad:

a/ uczniami najniższych klas gimnazjum, którzy rozpoczynają naukę w nowej szkole,

- organizując spotkania uczniów klas szóstych szkół podstawkowych - przyszłych

gimnazjalistów w miesiącu czerwcu,

- organizując zajęcia integracyjne w pierwszych dwóch tygodniach nauki we wrześniu,

- organizując pasowanie na gimnazjalistę,

b/ uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:

- konsultacje w poradniach specjalistycznych ,

- respektowanie zaleceń lekarskich,

- zwracanie szczególnej uwagi na uczniów z zaburzeniami rozwojowymi podczas pracy

na wszystkich lekcjach,

- znoszenie barier architektonicznych w budynku szkoły,

c /uczniami, którym z porodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne

formy opieki. zapewnia się stałą lub doraźną pomoc materialna polegającą na:

- przyznaniu bezpłatnego dożywania,

- stałym kontakcie wychowawcy ze środowiskiem domowym ucznia celem orientacji w

sytuacji materialnej,

- występowaniu do opieki społecznej z wnioskiem o przydział zapomogi,

- poszukiwaniu sponsorów którzy pokryliby koszty zakupów podręczników i pomocy

naukowych.

§ 7.

1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej w zasadzie jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej „wychowawcą".

2. Dla zapewniania ciągłości pracy wychowawczej, jej skuteczności pożądane jest by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania.

3. Rodzice mogą wystąpić pisemnie do dyrektora szkoły o zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył funkcję wychowawcy uzasadniając swoje wystąpienie.

4. Sprawę zmiany wychowawcy rozpatruje komisja składająca się z przedstawiciela rady rodziców, rady pedagogicznej wytypowanego przez radę, przedstawiciela związków zawodowych działających na terenie szkoły i dyrekcji. Komisja rozpatruje wniosek w ciągu 14 dni i dyrektor powiadamia pisemnie rodziców o decyzji.

Organy szkoły:

§ 8

l. Organami szkoły są:

- dyrektor szkoły,

- rada pedagogiczna,

- rada rodziców,

- samorząd uczniowski,

2. Kompetencje i zasady współdziałania organów szkoły.

Do obowiązków dyrektora szkoły należy:

- opracowanie zakresów obowiązków nauczycieli.

- dobór kadry pedagogicznej oraz zatrudnienie jej.

- opracowanie regulaminu premiowania nauczycieli.

- kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:

a/ przyjmowanie uczniów oraz prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy MEN.

b/ pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców organizowanie doskonalenia zawodowego kadr

c/ współdziałanie z radą rodziców i zapewnianie jej realnego wpływu na działalność

szkoły.

d/ realizowanie zarządzeń organu prowadzącego szkołę oraz uchwał rady pedagogicznej zgodnie z jej kompetencjami stanowiącymi.

Dyrektor szkoły ma praw do:

- decydowania o wewnętrzne; pracy szkoły i jej funkcjonowania bieżącego.

- wykorzystania (po konsultacji z radą pedagogiczną) środków finansowych przyznanych na działalność szkoły.

- reprezentowania szkoły na zewnątrz i podpisywania dokumentów i korespondencji,.

Dyrektor szkoły odpowiada za:

- poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz za opiekę nad dziećmi,

- zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,

- celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność szkoły,

- zgodnie z przepisami prowadzenie dokumentacji dydaktyczno - wychowawczej i uczniowskiej,

- opracowanie arkusza organizacyjnego gimnazjum do 30 kwietnia każdego roku,

Rada Pedagogiczna

- radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni gimnazjum bez względu na wymiar czasu pracy.

- przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, zwany dalej dyrektorem gimnazjum.

- w posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział na zaproszenie jej przewodniczącego inne osoby z głosem doradczym.

- uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co

najmniej 2/3 członków rady,

- rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, a jej posiedzenia są

protokołowane.

- członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,

- rada pedagogiczna może w zależności od potrzeb powitać stałe lub doraźne komisje. Działalność komisji może dotyczyć zagadnień statutowej działalności szkoły i pracy nauczycieli.

Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

a / uchwalenie regulaminu własnej działalności,

b / zatwierdzenie planów pracy szkoły wnoszonych po zaopiniowani u przez radę

rodziców,

c / zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

d / podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych

w szkole, uzgodnionych z organem prowadzącym szkołę,

e / podejmowanie uchwał dotyczących działalności szkoły,

f / zatwierdzenie wniosków wychowawców klas i innych pracowników szkoły w

sprawcie przyznawania uczniom nagród, wyróżnień oraz udzielania kar,

g / uchwalenie programu wychowawczego gimnazjum,

Rada pedagogiczna ma prawo do opiniowania:

a / tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

b / projektu planu finansowego szkoły,

c / wniosków dyrektora szkoły o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,

d / propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i

zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć

dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

e/ propozycji dyrektora szkoły dotyczących kandydatów do powierzania im

dodatkowych funkcji w szkole.

Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły, bądź projekt jego zmian i przedstawia do zaopiniowania radzie rodziców. W przypadku wstrzymania przez dyrektora szkoły realizacji uchwały rady pedagogicznej sprawę rozstrzyga organ prowadzący w porozumieniu z organem nadzoru pedagogicznego w ciągu 14 dni.

Rada rodziców:

- rodzice mają prawo do wyłonienia swej reprezentacji - Rady Rodziców zgodnie z art. 53 i 54 ustawy o systemie oświaty,

- rada rodziców działa na podstawie regulaminu rady rodziców uchwalonego przez

ogólne zebranie rodziców,

- celem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców, szkoły oraz

- podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności

gimnazjum, a także wnioskowanie do innych organów szkoły w tym zakresie spraw,

- szczególnym celem rady rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły,

- opiniowanie programu wychowawczego,

Zadaniem rady rodziców jest w szczególności:

1. Pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomaganie realizacji celów
i zadań gimnazjum,

2. Gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności gimnazjum a także ustalenie zasad użytkowania tych funduszy,

3. Zapewnianie rodzicom we współdziałaniu z innymi organami gimnazjum

- rzeczywistego wpływu na rzecz szkoły, wśród nich:

- znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w szkole, klasie,

- uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka i jego

postępów lub trudności w nauce,

- znajomość regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

- uzyskanie porad w sprawie wychowania i dalszego kształtowania swych dzieci,

- wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy szkoły,

Rada rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności gimnazjum z następujących źródeł:

a/ ze składek rodziców,

b/ z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji do których zwróci się

prezydium rady,

c/ z dochodowych imprez organizowanych przez radę rodziców.

Wydatkowanie środków finansowych rady rodziców odbywa się na podstawce „preliminarza wydatków rady rodziców na dany rok szkolny" zatwierdzonego każdorazowo przez prezydium rady rodziców.

Samorząd uczniowski:

Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Zasady wybierania i działania organów' samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu jawnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami uczniów. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej lub dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych. które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:

- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem stawianymi

wymaganiami,

- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji

między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych

zainteresowań,

- prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego.

- prawo opiniowania programu wychowawczego.

Spory pomiędzy organami szkoły rozstrzyga dyrektor gimnazjum powołując w razie potrzeby doraźne komisje. Jeśli dyrektor gimnazjum jest stroną w sporze sytuacje takie rozstrzyga organ prowadzący szkołę lub Kuratorium Oświaty

Organizacja szkoły.

§ 9

Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.

§10

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora gimnazjum do 30 kwietnia każdego roku. na podstawie planu finansowego gimnazjum. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący - Gmina i Miasta Ińsko.

2. W arkuszu organizacji gimnazjum zawiera się liczbę pracowników pedagogicznych oraz liczbę godzin przedmiotów obowiązkowych, nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych.

§11

1. Podstawową jednostką gimnazjum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych- określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.

2. Szkoła liczy ponad 150 uczniów. Przeciętna liczba uczniów w oddziale wynosi 18 do 25 uczniów. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeśli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.

§12

Organizację stałych, obowiązkowych i nieobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§13

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach czas ten może ulec zmianie do 30 -60 minut.

§ 14

Zajęcia wychowania fizycznego w klasach I - III odbywają się w dwóch grupach dziewcząt i chłopców oddzielnie zgodnie z zarządzeniem MEN. Zajęcia z techniki odbywają się w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów.

§15

1. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze. specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki- koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo -lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów:

- w przypadku oddziałów liczących mniej niż w/w podziału można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkolę.

2. Czas trwania zajęć wymienionych ust. l ustala się zgodnie z § 13 ust.2.

3. Zajęcia, o których mowa w ust. l są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków

finansowych.

4. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych

finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 10 uczniów.

§ 16.

Zasady działalności klas sportowych określają odrębne przepisy.

§ 17.

Szkota może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkól wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą z poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkolą wyższą.

§18.

1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej.

2. Odpłatność za korzystnie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły na podstawie kalkulacji przedłożonej przez intendenta. Dla poszczególnych grup dzieci, posiłki mogą być dotowane z budżetu organu prowadzącego.

§19

Biblioteka Szkolno - Publiczna stanowi jednostkę Centrum Oświatowo - Kulturalnego i jest również biblioteką gimnazjum. Jej zadania określa odrębny statut.

§ 20

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub dojazd do szkoły, szkoła prowadzi świetlicę szkolną.

2. Świetlica szkolna jest pozalekcyjną formą wychowawczo - opiekuńczą działalności szkoły.

3. Świetlica szkolna prowadzi swoją działalność od 7:00 do 15:00.

§ 21

Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia zgodnie z art. 67, ust. l ustawy, a ponadto:

1. pomieszczenia dla działalności organizacji uczniowskich, samorządu uczniowskiego, sklepiku i świetlicy uczniowskiej,

2. gabinet medyczny,

3. gabinet terapii pedagogicznej (pedagog szkolny),

4. archiwum,

5. szatnię,

Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum

§ 22

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. l określają odrębne przepisy.

§ 23

1. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów ogólnych prawa pracy dyrektor gimnazjum.

2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w gimnazjum, które są ustalone w przepisach MEN.

3. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonania innych zadań zleconych przez dyrektora gimnazjum, związanych z organizacja procesu dydaktycznego i opiekuńczo -wychowawczego.

4. Wynagrodzenie nauczyciela oblicza się na podstawie obowiązujących stawek wynagrodzenia zasadniczego Ministra Edukacji Narodowej. Wynagrodzenie to może być powiększone o dodatek motywacyjny do 20% za szczególnie wyróżniającą pracę.

5. Dodatek motywacyjny przyznaje dyrektor gimnazjum w uzgodnieniu z zespołem kierowniczym.

§ 24

Zadania, uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela:

Zadania nauczyciela:

1. Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły.

2. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej.

Wnioskuje o jego wzbogacenie lub jego modernizację do organów kierowniczych szkoły.

3. Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności, zainteresowania i umiejętności.

4. Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.

5. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów.

6. Informuje rodziców oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno - wychowawczych swoich uczniów.

7. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.

8. Opracowuje rozkłady materiałów z przedmiotów w klasach, w których uczy.

9. Dba o powierzone mu pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny.

10. Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu lub koła zainteresowań.

11.Opracowuje model absolwenta gimnazjum zakładając wiadomości i umiejętności ucznia opuszczającego szkołę.

Uprawnienia nauczyciela:

1. Decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.

2. Przy prowadzeniu kół zainteresowań lub zespołu decyduje o treści programu koła lub zespołu.

3. Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów o czym mówi wewnątrzszkolny system oceniania (załącznik Nr l do statutu)-

4. Ma prawo współdecydować o ocenie z zachowania swoich uczniów.

5. Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych swoich uczniów.

Nauczyciel odpowiada:

1. Służbowo przed dyrektorem gimnazjum i organem prowadzącym szkołę za:

- poziom wyników dydaktyczno - wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i

zespołach stosowanie do realizowanego programu i warunków w jakich działał,

- stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych mu środków dydaktycznych,

2. Służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:

- tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach

szkolnych, pozaszkolnych i w czasie dyżurów mu przydzielonych,

- nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na

wypadek pożaru,

- zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez

dyrekcję gimnazjum z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

Obowiązki pedagoga szkolnego.

Do zadań pedagoga szkolnego należy:

1. Inicjowanie, organizowanie i koordynowanie działań wychowawczych podejmowanych przez szkołę we współpracy z wychowawcami klas. analizowanie potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci i młodzieży,

2. Bieżąca analiza sytuacji wychowawczej w szkole,

3. Rozpoznawanie wychowawczego środowiska pozaszkolnego i jego uwzględnienie w organizacji systemu wychowawczego szkoły,

4. Koordynacja działań wychowawców klas i nauczycieli poszczególnych przedmiotów w stwarzaniu warunków rozwoju zdolności uczniom szczególnie uzdolnionym,

5. Wspieranie wychowawców klas w organizowaniu pedagogizacji rodziców i współpracy rodziców ze szkołą,

6. Koordynowanie na terenie szkoły pomocą materialna uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

7. Koordynowanie opieki nad rodzinami zastępczymi i gromadzenie informacji o kandydatach na rodziny zastępcze,

8. Opiniowanie wniosków o zezwolenie na indywidualny tok nauki.

§ 25

1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespoły przedmiotowe.

2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora gimnazjum przewodniczący zespołu.

3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

1. Zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych , a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,

2. Wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,

3. Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

4. Współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych , warsztatów szkolnych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

5. Wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich , innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

§26

Zadania, uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela wychowawcy

Zadania nauczyciela wychowawcy

1. Programuje i organizuje proces wychowania w klasie:

- tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowuje do życia w zespole, rodzinie i społeczeństwie.

- rozwiązuje ewentualne konflikty w klasie,

- przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów. na których skupia aktywność

zespołu przekształca klasę w grupę samowychowania i samorządności.

2. Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami.

3. Ściśle współpracuje w rodzicami wychowanków, z klasą, radą rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włącza rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy, z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.

4. Współdziała z pedagogiem szkolnym i innymi komórkami w celu uzyskania

wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców,

5. Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne, dokumentację wychowawczą) pracy

Uprawnienia nauczyciela wychowawcy:

1.Współdecyduje z samorządem klasy, z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższy okres,

2. Ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno - pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrekcji gimnazjum i innych instytucji wspomagających gimnazjum,

3. Ustala projekt ocen z zachowania swoich wychowanków,

4. Ma prawo ustanowić z klasą, radą rodziców własne formy nagradzania i motywowania uczniów,

5. Ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych. psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i dyrekcji gimnazjum.

Nauczyciel wychowawca odpowiada:

1. Służbowo przed dyrekcją gimnazjum za osiągnięcie celów wychowania w swojej klasie,

2. Za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły,

3. Za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno - wychowawczej.

4. Za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy .

Uczniowie gimnazjum:

§ 27

Zasady rekrutacji uczniów ustalają przepisy w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkól.

§ 28

Do gimnazjum uczęszczają uczniowie, którzy ukończyli sześcioletnie szkoły podstawowe:

- warunkiem przyjęcia do gimnazjum jest złożenie świadectwa ukończenia sześcioletniej szkoły podstawkowej,

- uczniowie spoza obwodu gimnazjum mogą być przyjęci do szkoły za zgodą organu prowadzącego

§29

Prawa i obowiązki ucznia przy zachowaniu następujących zasad:

1. Uczeń ma prawo do:

a/ właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

b / opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,

c / korzystania z pomocy stypendialnej, bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami,

d/ życzliwego, przedmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

e / rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów,

f/ sprawiedliwej, obiektywniej i jawnej oceny ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce (załącznik Nr 1 - wewnątrzszkolny system oceniania),

g/ pomocy w przypadku trudności w nauce,

h/ korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,

i/ korzystanie z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru, biblioteki

podczas zajęć pozalekcyjnych,

j/ wpływanie na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach

działających w szkole.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie gimnazjum, a zwłaszcza dotyczących:

a/ systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

b/ zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych

pracowników gimnazjum,

c/ odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,

d/ dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.

§ 30

1. Uczeń gimnazjum może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innego gimnazjum chyba, że uczeń ukończył 18 lat i nie realizuje obowiązku szkolnego oraz kurator oświaty zwolnił tego ucznia od spełnienia obowiązku szkolnego.

2. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców, prawnych opiekunów ucznia o spełnianiu obowiązku szkolnego.

3. Rada pedagogiczna gimnazjum może ustanowić odznaki dla wyróżniających się uczniów i określić warunki ich uzyskania.

4. Uczeń może być nagrodzony za:

a/ bardzo dobre wyniki w nauce i zachowanie,

b/ za wzorową postawę. pomoc koleżeńską i frekwencje.

c / za osiągnięcia sportowe.

d / za osiągnięcia w olimpiadach, konkursach, czytelnictwie,

e/ za społeczną pracę na terenie szkoły-

f/ za dzielność i odwagę.

Nagrody mogą mieć formę:

- pochwała wychowawcy wobec klas,

- pochwala dyrektora wobec całej szkoły,

- nagrody rzeczowe lub książkowe,

- dyplom uznania za wybitne osiągnięcia,

- list pochwalny dla rodziców,

- wpisanie ucznia do księgi gimnazjum,

5. Uczeń może być ukarany w sposób nie naruszający jego godności przez:

- upomnienie wychowawcy klasy,

- upomnienie dyrektora szkoły,

- nagana wobec szkoły,

- zawieszenie prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych i reprezentowania szkoły na zewnątrz,

- przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole,

- przeniesienie ucznia do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty,

6. Tryb odwoływania się od kar:

a/ wykonanie kary może być zawieszone na wniosek ucznia na czas próbny, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu szkolnego, rady pedagogicznej, rady rodziców,

b/ uczeń ma prawo odwołać się od kary w okresie dwóch tygodni do dyrektora gimnazjum.

c/ sprawy dotyczące w/w punktów winny być rozpatrywane przy udziale zainteresowanych stron,

7. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowaniu kar.

Postanowienia końcowe:

§31

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej określonej zgodnie z odrębnymi przepisami i stempla według ustalonego wzoru

GIMNAZJUM PUBLICZNE W IŃSKU

2. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez gimnazjum podaje się pełną nazwę szkoły jaka umieszczona jest na pieczęci.

3. Gimnazjum posiada własny sztandar.

§ 32

1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

§ 33

Do niniejszego statutu mogą być nanoszone zmiany uchwalone przez radę pedagogiczna gimnazjum, rade rodziców zatwierdzone przez organ prowadzący gimnazjum



Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Włoczka 09-09-2004 14:56
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 09-09-2004
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Włoczka 28-08-2012 11:43