eBoi
Jak załatwić sprawę?
Szkoła Podstawowa w Ińsku
S T A T U T
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W IŃSKU
Nazwa szkoły
§1
1. Szkolą nosi nazwę: Szkota Podstawowa
2. Szkoła nosi imię: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
3. Siedzibą szkoły jest budynek szkoły - Ińsko, ul. Poprzeczna l
§2
1. Szkolą używa nazwy w pełnym brzmieniu :
Szkoła Podstawowa
im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
w Ińsku
2. Na pieczęciach i stemplach używa nazwy
Szkoła Podstawowa
im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
w Ińsku
informacje o szkole
§3
Organem prowadzącym szkołę jest Gmina i Miasto Ińsko.
1. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole zgodnie z przepisami w sprawie
ramowych planów nauczania trwa 6 lat.
2. W każdej klasie organizowane są oddziały klasowe (do 25 uczniów).
3. Od klasy IV do klasy VI jeden z oddziałów może być klasą o profilu sportowym.
4. W szkole jest prowadzona świetlica szkolna w godzinach 7°° do 15°°
5. Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne rozpoczynają się od godziny 800,
a kończą się o godzinie 19°°.
6. Szkolą zapewnia uczniom właściwe warunki wypoczynku i rekreacji, a także możliwości wypicia ciepłego napoju, zjedzenia śniadania i obiadu.
7. W szkole zapewnia się opiekę dla dzieci o ograniczonej sprawności ruchowej.
8. Dla dzieci, które nie mogą pobierać nauki w szkole ze względu na stan zdrowia, szkoła zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzi nauczanie indywidualne
w domu.
Cele i zadania szkoły
§4
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie w szczególności:
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa ukończenia szkoły.
2. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku
kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu.
3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad
określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości
szkoły.
§5
Szkoła realizuje zadania wynikające z ustawy, a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych w następujący sposób :
1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej
organizując obowiązkowe nauczanie języka ukraińskiego dla mniejszości narodowej ukraińskiej.
2. W szkole jest zatrudniony pedagog, który udziela uczniom pomocy
psychologicznej i pedagogicznej.
3. W szkole prowadzone jest nauczanie integracyjne w normalnych oddziałach
dla uczniów niepełnosprawnych.
4. W szkole prowadzone są dla dzieci niepełnosprawnych zajęcia korekcyjno -
- kompensacyjne w grupach dyspanseryjnych.
5. Uczniom uzdolnionym szkoła daje możliwość rozwijania zainteresowań,
uzdolnień organizując zgodnie z obowiązującymi przepisami nauczanie
programem indywidualnym oraz daje możliwość skrócenia okresu kształcenia
zgodnie z obowiązującymi przepisami MEN.
§6
Szkoła pełniąc funkcję opiekuńczą realizuje następujące zadania opiekuńcze:
Każdy nauczyciel musi systematycznie kontrolować miejsce, gdzie
prowadzi zajęcia. Dostrzeżone zagrożenie musi sam usunąć albo
niezwłocznie zgłosić dyrekcji szkoły. Ważnym czynnikiem
bezpieczeństwa jest kontrola obecności uczniów na każdej lekcji oraz
reagowanie na nagłe oddalenie się ucznia ze szkoły.
2. W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku (fizyka, chemia, technika)
każdy prowadzący zajęcia musi zadbać szczególnie o:
2.1. wyłączenie napięcia prądu elektrycznego ze stanowisk uczniowskich,
2.2. zabezpieczenie maszyn i urządzeń,
2.3. kontrolowanie czy gaśnica i koc gaśniczy znajdują się we właściwym miejscu,
czyli widocznym i dostępnym,
2.4. uniemożliwienie dostępu uczniów do substancji trujących,
2.5. opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni, a w nim zasady
bezpieczeństwa i każdorazowo na początku roku szkolnego zapoznaje z nim
uczniów.
3. W salach gimnastycznych i na boiskach sprawdzić sprawność sprzętu sportowego
przed rozpoczęciem zajęć, zadbać o dobrą organizację i zdyscyplinowanie uczniów.
Nauczyciele muszą dostosować wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych
uczniów, podczas ćwiczeń na przyrządzie uczniowie muszą być asekurowani przez
nauczyciela.
Nie wolno wydawać uczniom bez obecności nauczyciela kuli, oszczepu, dysku,
ciężarków oraz sprzętu skoczni wzwyż.
4. W czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele dyżurni muszą zapobiegać
niebezpiecznym zabawom i zachowaniom. Dyżur musi być pełniony aktywnie.
5. Bezpieczeństwo na wycieczkach, biwakach i imprezach kulturalnych pozaszkolnych:
5.1. zasady opieki nad grupami uczniowskimi:
a) jeden opiekun na 30 uczniów, jeśli grupa nie wyjedzie poza miasto i nie korzysta
z publicznych środków lokomocji
b) jeden opiekun na 10 uczniów, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej lub jeśli przepisy
szczegółowe nie stanowią inaczej
c) grupa rowerowa wraz z opiekunem nie może przekraczać 15 osób
5.2. na udział w wycieczce (z wyjątkiem wycieczki lokalnej w granicach miasta) oraz
imprezie turystycznej kierownik wycieczki musi uzyskać zgodę rodziców uczniów i dyrektora
szkoły
5.3. wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia „karty wycieczki"
5.4. podczas wycieczki do lasu szczególną uwagę zwracamy na bezpieczeństwo przeciw-
pożarowe i możliwość zgubienia się uczniów
5.5. kąpiele tylko w grupach do 10 osób i wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem
5.6. obowiązkiem każdego kierownika imprezy (opiekuna) grupy jest ciągłe liczenie uczestników:
przed wyruszeniem z każdego miejsca i po przybyciu do celu. Kierownik wycieczki (biwaku)
wydaje polecenia uczestnikom, w razie wypadku podejmuje decyzje tak jak dyrektor szkoły
i odpowiada za nie
5.7. nie wolno organizować żadnych wyjść w teren w wypadku: burzy, śnieżycy, gołoledzi
5.8. kierownikiem na wycieczce może być każdy nauczyciel (pracownik pedagogiczny szkoły).
Opiekunem grupy może być każda osoba pełnoletnia po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły
5.9. nie wolno urządzać dla uczniów ślizgawek i lodowisk na rzekach i jeziorach
5.10. wszystkie organizowane wycieczki należy uzgadniać z dyrektorem szkoły lub zastępcą
dyrektora.
6. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza nad:
6.1. uczniami najniższych klas szkoły podstawowej
6.2. uczniami z zaburzeniami rozwojowymi
6.3. uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są
szczególne formy opieki, w tym stała bądź doraźna pomoc materialna.
§7
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej w zasadzie
jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej „wychowawcą".
Dla zapewnienia ciągłości wychowawczej, jej skuteczności pożądane jest,by wychowawca
prowadził swój oddział przez cały tok nauki, a w szczególności w klasach l - III ten sam
wychowawca.
Rodzice mogą wystąpić pisemnie do dyrektora szkoły o zmianę nauczyciela, któremu
dyrektor powierzył funkcję wychowawcy uzasadniając swoje wystąpienie.
Sprawę zmiany wychowawcy rozpatruje komisja składająca się z przedstawiciela rady
pedagogicznej wytypowanego przez radę, przedstawicieli związków zawodowych
działających na terenie szkoły i dyrekcji. Komisja rozpatruje wniosek w ciągu 14 dni i dyrektor
powiadamia pisemnie rodziców o decyzji.
Organy szkoły:
§8
l. Organami szkoły są:
1.1. dyrektor szkoły
1.2. rada pedagogiczna
1.3. rada rodziców
1.4. samorząd uczniowski
Kompetencje i zasady współdziałania organów szkoły.
2.1Do obowiązków dyrektora szkoły należy:
Obowiązki i prawa oraz odpowiedzialność dyrektora szkoły zawarte są w statucie Centrum.
Z racji jednak kierowania szkołą jako podstawową jednostką Centrum OK zakres jego obowiązków jest poszerzony o:
a) opracowanie zakresów obowiązków nauczycieli
b) dobór kadry pedagogicznej oraz zatrudnianie jej
c) opracowanie regulaminu premiowania nauczycieli
d) kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:
- przyjmowanie uczniów oraz prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy MEN
- pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej oraz ocenianie jej
- współdziałanie z radą rodziców i zapewnienie jej realnego wpływu na działalność
szkoły
- realizowanie zarządzeń organu prowadzącego szkołę oraz uchwał rady pedagogicznej
zgodnie z jej kompetencjami.
2.2Dyrektor szkoły ma prawo do:
a) decydowania o wewnętrznej pracy szkoły i jej funkcjonowania bieżącego
b) wykorzystania (po konsultacji z radą pedagogiczną) środków finansowych przyznanych
na działalność szkoły
c) reprezentowania szkoły na zewnątrz i podpisywania dokumentów i korespondencji.
2.3Dyrektor szkoły odpowiada za:
a) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz za opiekę
nad uczniami
b) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu
c) celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność szkoły
d) zgodnie z przepisami prowadzenie dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej
i uczniowskiej.
Wicedyrektor szkoły jest jednocześnie wicedyrektorem Centrum OK
Zadania, uprawnienie i odpowiedzialność wicedyrektora szkoły zawarte są w zakresie
obowiązków stanowiących załącznik do statutu Centrum OK.
2.4Rada Pedagogiczna
a) Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy
pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy
b) przewodniczącymi Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły
c) w posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział na zaproszenie jej przewodniczą-
cego inne osoby z głosem doradczym
d) uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej 2/3 członków rady
e) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane
f) członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby
naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników,
szkoły
g) Rada Pedagogiczna może w zależności od potrzeb powołać stałe lub doraźne komisje.
Działalność komisji może dotyczyć zagadnień statutowej działalności szkoły i pracy
nauczycieli.
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a) uchwalenie regulaminu własnej działalności
b) zatwierdzenie planów pracy szkoły wnoszonych po zaopiniowaniu przez radę centrum
c) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
uzgodnionych z organem prowadzącym szkołę
e) podejmowanie uchwał dotyczących działalności szkoły
f) zatwierdzenie wniosków wychowawców klas i innych pracowników szkoły w sprawie
przyznawania uczniom nagród, wyróżnień oraz udzielania kar
g) uchwalenie programu wychowawczego szkoły.
Rada Pedagogiczna ma prawo do opiniowania:
a/ arkusza organizacyjnego Centrum OK. w części dotyczącej szkoły podstawowej
b/ tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
c/ projektu planu finansowego szkoły
d/ wniosków dyrektora szkoły o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień
e/ propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych
f/ propozycji dyrektora szkoły dotyczących kandydatów do powierzenia im funkcji kiero-
wniczych w szkole.
Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły, bądź projekt jego zmian i
przedstawia do uchwalenia radzie centrum. W przypadku wstrzymania przez dyrektora
szkoły realizacji uchwały rady pedagogicznej sprawę rozstrzyga organ prowadzący w poro-
zumieniu z organem nadzoru pedagogicznego w ciągu 14 dni.
2.7Rada Rodziców:
a) rodzice maja prawo do wyłonienia swej reprezentacji - Rady Rodziców zgodnie z
art.51j.54 ustawy o systemie oświaty
b) Rada Rodziców działa na podstawie regulaminu fadyrodziców uchwalonego przez ogólne
zebranie rodziców
c) celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców, szkoły oraz podejmowanie
działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wniosko-
wanie do innych organów szkoły w tym zakresie spraw
d) szczególnym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły.
Zadaniem Rady Rodziców jest w szczególności:
a) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji
celów i zadań szkoły
b) gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie
zasad użytkowania tych funduszy
c) zapewnienie rodzicom we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego
wpływu na działalność szkoły, wśród nich:
- znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczym w szkole, w klasie
- uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka i jego
postępów lub trudności w nauce
- znajomość regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
- uzyskanie porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci
- wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy szkoły.
Rada Rodziców może gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły
z następujących źródeł:
a) z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji, do których zwróci się
prezydium rady
b) z dochodowych imprez organizowanych przez radę rodziców
Wydatkowanie środków finansowych rady rodziców odbywa się na podstawie
„preliminarza wydatków rady rodziców na dany rok szkolny" zatwierdzonego
każdorazowo przez prezydium rady rodziców.
2.9. Samorząd uczniowski:
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Zasady wybierania i działania
organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu
jawnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. Samorząd uczniowski
może przedstawić radzie pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we
wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawo-
wych praw uczniów takich jak:
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi
wymaganiami
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji
między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych
zainteresowań
d) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu
z dyrektorem szkoły
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rotę opiekuna samorządu uczniowskiego
g) prawo opiniowania programu wychowawczego
Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów między
nimi określone są w kompetencjach poszczególnych organów.
Organizacja szkoły:
§9
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno wychowawczych przerw
świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy MEN w sprawie organizacji
roku szkolnego.
§10
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły zawarty w arkuszu organizacji Centrum OK.
opracowany przez dyrektora Centrum Ok. najpóźniej do 15 maja każdego roku,
na podstawie planu finansowego Centrum OK. Arkusz organizacji centrum zatwierdza
organ prowadzący - Gmina i Miasto Ińsko.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się liczbę pracowników pedagogicznych oraz
liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych
zajęć pozalekcyjnych.
§11
1. Podstawową jednostką szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym
kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych,
określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej
klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego .
2. Szkoła liczy ponad 400 uczniów. Przeciętna liczba uczniów w oddziale wynosi od 18
do 25 uczniów. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba
uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.
3. W szkole są tworzone oddziały zerowe realizujące program wychowania przedszkolnego
4. W zależności od potrzeb środowiskowych szkoła może tworzyć oddział integracyjny i
specjalny. Zasady organizowania tych oddziałów określają odrębne przepisy.
§12
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły
na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć I - IIT szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu
na poszczególne zajęcia objęte rocznym planem nauczania.
Szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel.
§13
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone
w systemie klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć
ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te
zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§14
l Zajęcia wychowania fizycznego w klasach od IV do VI odbywają się w dwóch grupach
dziewcząt i chłopców oddzielnie zgodnie z zarządzeniem MEN.
Grupy liczą od 12 do 16 uczniów.
2. Zajęcia z techniki i informatyki odbywają się w grupach liczących nie więcej niż 15
uczniów.
§15
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne,
nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań i inne
zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym
w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych, a także podczas
wycieczek i wyjazdów.
2. Podział na grupy należy wprowadzić na zajęciach z języków obcych, informatyki,
techniki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na grupy nwaaft
na zajęciach można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. Czas trwania zajęć wymienionych w ust. l ustala się zgodnie z § 13 ust. 2.
5. Zajęcia, o których mowa w ust. l są organizowane w ramach posiadanych przez
szkołę środków finansowych.
6. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych
finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 10 uczniów.
Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
§16
Zasady działalności klas sportowych określają odrębne przepisy.
§17
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz
studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne
na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły
lub za jego zgodą z poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia
nauczycieli lub szkoła wyższą.
§18
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej
jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły
na podstawie kalkulacji przedłożonej przez intendenta.
Dla poszczególnych grup dzieci posiłki mogą być dotowane z budżetu Centrum OK.
§19
Biblioteka Szkolno-Publiczna stanowi jednostkę Centrum OK.
Jej zadania określa odrębny statut.
§20
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy
ich rodziców lub dojazd do szkoły, szkoła prowadzi świetlicę szkolną.
2. Świetlica szkolna jest pozalekcyjną formą wychowawczo opiekuńczą
działalności szkoły.
3. Świetlica szkolna prowadzi swoją działalność od godz. 7°° do godz. 15°°.
§21
l. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia
zgodnie a art. 67, ust. l ustawy o systemie oświaty, a ponadto:
1.1.pomieszczenia dla działalności organizacji uczniowskich, samorządu
uczniowskiego, sklepiku i świetlicy uczniowskiej
1.2. gabinet medyczny
1.3. gabinet terapii pedagogicznej (pedagog szkolny)
1.4. archiwum
1.5. szatnię
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§22
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i
pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. l
określają odrębne przepisy.
§23
1. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów ogólnych prawa pracy
dyrektor szkoły.
2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkole, które są ustalone w przepisach MEN.
3. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych zadań zleconych przez
dyrektora szkoły związanych z organizacją procesu dydaktyczno i opiekuńczo-
wychowawczego,
4.Wynagrodzenie nauczyciela oblicza się na podstawie obowiązujących stawek
wynagrodzenia zasadniczego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
5. Wynagrodzenie to może być powiększone o dodatek motywacyjny do 20% za
szczególnie wyróżniającą pracę, przyznany przez dyrektora w uzgodnieniu
z zespołem kierowniczym szkoły.
§24
Zadania, uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela
Zadania nauczyciela:
1. Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach,
klasach i zespołach osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w progra-
mach i planie pracy szkoły.
2. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej.
Wnioskuje o jego wzbogacenie lub jego modernizację do organów kierowniczych
szkoły.
3. Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny
uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
4. Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpozna-
nie potrzeb uczniów.
5. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów.
6. Informuje rodziców oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także radę pedagogiczną
o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów.
7. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w
szkole i przez instytucje wspomagające szkolę.
8. Opracowuje rozkłady materiałów z przedmiotów w klasach, w których uczy.
9. Dba o powierzone mu pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny.
10. Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu lub koła
zainteresowań.
Uprawnienia nauczyciela:
1. Decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników
i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
2. Przy prowadzeniu kół zainteresowań lub zespołu decyduje o treści programu koła
lub zespołu.
3. Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów
o czym mówi wewnątrzszkolny system oceniania jako odrębny dokument.
4. Ma prawo współdecydować o ocenie z zachowania swoich uczniów.
5. Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych
swoich uczniów.
Nauczyciel odpowiada:
1. Służbowo przed dyrektorem/szkoły i organem prowadzącym szkołę za:
1.1. poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie
oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków
w jakich działał
1.2. stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych mu środków
dydaktycznych.
2. Służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:
2.1. tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem
uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych i w czasie dyżurów mu przydzielonych
2.2. nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub
na wypadek pożaru
2.3. zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych
mu przez dyrekcję szkoły z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
Obowiązki pedagoga szkolnego
Do zadań pedagoga szkolnego należy:
1. Inicjowanie, organizowanie i koordynowanie działań wychowawczych podejmowanych przez szkołę we współpracy z wychowawcami klas.
2. Analizowanie potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i trudności w rozwoju i uczeniu się uczniów.
3. Bieżąca analiza sytuacji wychowawczej w szkole.
4. Rozpoznanie wychowawczego środowiska pozaszkolnego i jego uwzględnieni w organizacji systemu wychowawczego szkoły.
5. Koordynowanie działań wychowawców klas i nauczycieli poszczególnych przedmiotów w stwarzaniu warunków rozwoju zdolności uczniom szczególnie
uzdolnionym.
6. Wspieranie wychowawców klas w organizowaniu pedagogizacji rodziców i współpracy rodziców ze szkołą.
7. Koordynowanie na terenie szkoły pomocą materialną uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
8. Koordynowanie opieki nad rodzinami zastępczymi i gromadzenie informacji o kandydatach na rodziny zastępcze,
9. Opiniowanie wniosków o zezwolenie na indywidualny tok nauki.
10.Współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami wspierającymi uczniów.
§25
1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespoły przedmiotowe.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
3.1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji
programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania
3.2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania
wyników nauczania
3.3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego
dla początkujących nauczycieli
3.4. współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów
szkolnych, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia
3.5. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania.
§26
Zadania uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela wychowawcy
Zadania nauczyciela wychowawcy
1. Propaguje i organizuje proces wychowania w klasie:
1.1. tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowanie do życia w zespole, rodzinie
i społeczeństwie
1.2. rozwiązuje ewentualne konflikty w klasie
1.3. przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu
przekształca klasę w grupę samowychowania i samorządności
2. Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze,
organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami.
3. Ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasą, radą rodziców, informuje ich
o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włącza rodziców w programowe
i organizacyjne sprawy klasy.
4. Współdziała z pedagogiem szkolnym i innymi komórkami opiekuńczymi w celu uzyskania
wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla i rodziców.
5. Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik lekcyjny, arkusze ocen,
świadectwa szkolne, dokumentację pracy wychowawczej).
Uprawnienia nauczyciela wychowawcy:
Współdecyduje z samorządem klasy, z rodzicami uczniów o programie i planie działań
wychowawczych na rok szkolny lub dłuższy okres
2. Ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrekcji szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.
3. Ustala projekt ocen z zachowania swoich wychowanków
4. Ma prawo ustanowić przy współpracy z klasą, radą rodziców własne formy nagradzania i motywowania uczniów.
5. Ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych
i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i dyrekcji szkoły.
Nauczyciel wychowawca odpowiada:
1. Służbowo przed dyrektorem szkoły za osiąganie celów wychowania w swojej klasie.
2. Za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły.
3. Za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.
4. Za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.
Uczniowie szkoły
§27
Zasady rekrutacji uczniów ustalają przepisy w sprawie warunków przyjmowania
uczniów do szkół.
§28
Do szkoły uczęszczają w zasadzie uczniowie od 7, ale nie wcześniej niż 6 roku życia do 13, nie później jednak niż do 15 roku życia.
§29
Prawa i obowiązki ucznia przy zachowaniu następujących zasad
Uczeń ma prawo do:
l/ właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny
pracy umysłowej
2/ opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności
3/ korzystanie z pomocy stypendialnej, bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami
4/ życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
5/ swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły,
a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób
6/ rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów
7/ sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli
postępów w nauce
8/ pomocy w przypadku trudności w nauce
9/ korzystanie z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego
10/ korzystanie z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru,
biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych
11/ wpływanie na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszenie się
w organizacjach działających w szkole.
Uczeń ma obowiązek :
przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:
a/ systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły
b/ zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły
c/ odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój
d/ dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
§30
Uczeń szkoły może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem
ucznia do innej szkoły podstawowej, chyba że uczeń ukończył 15 lat oraz kurator oświaty
zwolnił tego ucznia od spełniania obowiązku szkolnego.
Szkoła ma obowiązek informowania rodziców, prawnych opiekunów ucznia o przyznanej mu
nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
Rada Centrum może ustanowić odznaki dla wyróżniających się uczniów i określić warunki ich
uzyskania.
4. Uczeń może być nagrodzony za:
4.1. bardzo dobre wyniki w nauce i zachowanie
4.2. za wzorową postawę, pomoc koleżeńską i frekwencję.
4.3. za osiągnięcia sportowe
4.4. za osiągnięcia w olimpiadach, konkursach, czytelnictwie
za społeczną pracę na terenie szkoły
Nagrody mogą mieć formę:
pochwały wychowawcy wobec klasy
5.2. pochwały dyrektora wobec całej szkoły
5.3. nagrody rzeczowej
5.4. dyplomu uznania za wybitne osiągnięcia
5.5. listu pochwalnego dla rodziców
5.6.wpisania ucznia do księgi szkoły
6. Uczeń może być ukarany w sposób nie naruszający jego godności przez:
6.1. upomnienie wychowawcy klasy
6.2.upomnienie dyrektora szkoły
6.3. nagana wobec szkoły
6.4. zawieszenie prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych i reprezentowania szkoły na zewnątrz.
Postanowienia końcowe
§31
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej okrągłej zgodnie z odrębnymi przepisami i stempla według ustalonego wzoru
Szkoła Podstawowa
im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Ińsku
2. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkołę podaje się pełną nazwę szkoły jaka umieszczona jest na pieczęci.
3. Szkoła posiada własny sztandar.
§33
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne
przepisy.
§34
Do niniejszego statutu mogą być nanoszone zmiany uchwalone przez radę pedagogiczną szkoły, radę rodziców zatwierdzone przez organ prowadzący szkołę.
ANEKS do Statutu Szkoły Podstawowej w Ińsku
Dopisać w Zadaniach szkoły
pkt 9.: Szkoła objęta jest pomocą w zakresie opieki, higieny , wychowania i dydaktyki przez
Fundację „ MC2.
W załączeniu Statut Fundacji.
Dopisać do paragrafu 5
pkt .: Szkoła realizuje program profilaktyki dot.:
agresji
dysleksji
- uzależnień
Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 26 września 2002 r.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Katarzyna Włoczka | 10-02-2004 14:55 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 10-02-2004 | |
Ostatnia aktualizacja: | Katarzyna Włoczka | 28-08-2012 11:43 |