eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała Nr XIV/143/2007 Rady Miejskiej w Ińsku z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie: zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008
Uchwała Nr XIV / 143 / 2007
Rady Miejskiej w Ińsku
z dnia 20 grudnia 2007 roku
w sprawie: zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr116 poz. 1203, Nr 214 poz. 1806; z 2005r. Nr 172 poz. 1441)oraz art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz.1231, Nr 167, poz.1372; z 2003r. nr 80 poz. 719, Nr 122, poz. 1143; z 2004r. Nr 29 poz.257, Nr 99 poz. 1001, Nr 152 poz. 1597, Nr 273 poz.2703; z 2005r. nr23 poz. 186, Nr 132 poz. 1110, Nr 155 poz. 1298, Nr 179 poz. 1485; z 2006r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz.1225), oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( tj. Dz. U. z 2005r. Nr 179 poz. 1485; 2006r. Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz.826) uchwala co następuje:
§ 1. Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008
przedłożony przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Ińsku stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Realizację Programu powierza się Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Ińsku.
§ 3. Nadzór nad realizacją Programu sprawuje Burmistrz Ińska.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Ińsku
Bogdan Terebecki
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA ROK 2008
WPROWADZENIE
Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych jak i narkotykowych zakłada, iż większość kompetencji i zadań jest zlokalizowanych na poziomie samorządu gminy, która na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uzyskała kompetencje do rozwiązywania problemów alkoholowych a na mocy ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii kompetencje do przeciwdziałania narkomanii w społeczności lokalnej. To właśnie gmina ma przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności, aby zapobiegać i minimalizować skutki alkoholizmu i narkomanii. W obecnej dobie nie zastanawiamy się już, czy warto pomagać osobom, rodzinom z problemem alkoholowym a szczególnie dzieciom z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową, ale jak to robić szybciej, skuteczniej i efektywniej.
Pomagać to nie znaczy tylko minimalizować skutki alkoholizmu, narkomanii ale pomagać to przede wszystkim zapobiegać, czyli edukować, uświadamiać, wskazywać alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu, radzenia sobie z sytuacją trudną, konfliktową, jak skutecznie bez używek rozładować napięcie i rodzącą się agresję. Pomagać to również wspierać młodych ludzi w kształtowaniu prawidłowych postaw osobowościowych, aby nie było potrzebne „podpieranie się” substancjami uzależniającymi. Uczyć umiejętności mówienia „nie” w sytuacjach, gdy młody człowiek jest poddany presji otoczenia.
Rok 2008 będzie kolejnym rokiem realizacji programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych. Jest kontynuacją wielu działań zainicjowanych w latach poprzednich.
Alkoholizm czy narkomania to choroba, która rozwija się latami. Skutki uzależnień nie ograniczają się jedynie do fizycznej czy też psychicznej degradacji samego alkoholika, one dotykają wszystkich osób, które żyją, pracują czy przyjaźnią się z uzależnionym.
Podstawą podejmowanych działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w Gminie Ińsko na rok 2008 są:
Diagnoza problemów społecznych w mieście i gminie Ińsko ,
Rekomendacja Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008.
Wnioski Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z realizacji Programu w roku 2007.
Wnioski, uwagi , propozycje zgłoszone przez osoby fizyczne i prawne, których działalność służy rozwiązywaniu problemów alkoholowych i problemów narkomanii.
PODSTAWA PRAWNA:
• Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami).
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2005r. Nr 179, poz. 1485), która weszła w życie dnia 04 października 2005r.
Gminny program jest integralną częścią Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej, a kierunki działań są zgodne z Krajowym Programem Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii.
Program opiera się na inspirowaniu i współdziałaniu różnych podmiotów aktywnych na obszarze uzależnień.
ROZDZIAŁ I - POSTANOWIENIA OGÓLNE
Autorzy Programu: Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Koordynator programu: Przewodniczący GKRPA
Czas realizacji programu: 01 stycznia 2008 - 31 grudnia 2008
Odbiorcy programu:
w zakresie zapobiegania alkoholizmowi i narkomanii: dzieci i młodzież szkoły podstawowej i gimnazjum, rodzice, nauczyciele, reprezentanci innych grup społecznych,
w zakresie pomocy specjalistycznej: osoby uzależnione i współuzależnione.
Partnerzy w realizacji programu:
• Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ińsku
• Ośrodek Pomocy Społecznej w Ińsku
• NZOZ w Ińsku
• Poradnia zdrowia psychicznego i odwykowa w Łobzie
• Centrum Oświatowo Kulturalne w Ińsku
• Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Stargardzie Szcz.
• Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Szczecinie
• Policja w Ińsku
• Kuratorzy
• Klub Sportowy „Ina Ińsko”
• Klub AA w Ińsku
• Radni, Sołtysi, Rady Sołeckie
• Kościoły w Ińsku
Cel programu:
Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwościach zapobiegania zjawisku.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień pomocy psychospołecznej i prawnej oraz prowadzenie działalności informacyjnej.
Organizowanie i prowadzenie na terenie placówek oświatowych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży z udziałem grup rodzicielskich, promowanie zdrowego stylu życia, prowadzenie programów edukacyjnych, konkursów, olimpiad.
Doskonalenie grup zawodowych zaangażowanych w problematykę narkomanii poprzez organizację szkoleń, wymianę doświadczeń; zwiększenie ilości kompetentnych realizatorów programów profilaktycznych.
Ułatwienie osobom uzależnionym i ich rodzinom korzystania z różnych form pomocy społecznej, wspieranie zatrudnienia socjalnego.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych zaangażowanych w przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii.
Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.
Utworzenie Punktu Konsultacyjnego na terenie Ińska.
Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programów profilaktycznych
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Pomoc pedagogiczna i prawna dla ofiar przemocy. Zapewnienie schronienia ofiarom przemocy poprzez współpracę z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się przemocą.
Zmiana postaw i postępowania członków społeczności lokalnej wobec problemów alkoholizmu i narkomanii.
ROZDZIAŁ II - ZADANIA WŁASNE GMINY
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków.
Uzależnienie od alkoholu jest choroba społeczną, której konsekwencje dotykają nie tylko osób uzależnionych, ale także członków ich rodzin i środowisk społecznych. Na mocy artykułu 21 ust.1 ustawy, leczenie osób uzależnionych od alkoholu odbywa się w placówkach lecznictwa odwykowego. Od takich osób nie pobiera się opłat za świadczenia w zakresie terapii uzależnienia od alkoholu (art. 21 ust.3 ustawy). Koszty związane z odbyciem terapii w placówce odwykowej pokrywa Narodowy Fundusz Zdrowia (za pacjentów ubezpieczonych) i Ministerstwo Zdrowia ( za pacjentów nieubezpieczonych).
Podstawowym zadaniem samorządu terytorialnego jest zwiększenie dostępności terapii uzależnienia i współuzależnienia dla mieszkańców gminy. Dostępność profesjonalnej i efektywnej terapii warunkuje skuteczność jakichkolwiek innych działań podejmowanych na rzecz osób z problemem alkoholowym i ich członków rodziny. Zadaniem samorządu terytorialnego jest udzielanie takiego wsparcia, jakie pozwalałoby na realizację efektywnych programów terapeutycznych - zapewnienie możliwości leczenia w zakładzie odwykowym. Wspólną troską kierownictwa zakładu odwykowego i samorządu terytorialnego powinno być doprowadzenie do sytuacji, w której zakład będzie realizował kompleksowy, spójny, nowoczesny program terapeutyczny. Dla osób uzależnionych, które przebyły terapię w stacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego konieczne jest umożliwienie odbywania programu terapii poszpitalnej.
Szkody zdrowotne wywołane alkoholem nie ograniczają się tylko do szkód występujących u osób uzależnionych lecz dotyczą także członków ich rodzin. Członkowie najbliższego otoczenia osoby uzależnionej żyją w stanie permanentnego stresu, co staje się przyczyną u nich stałych zaburzeń związanych z przystosowaniem, określonych mianem współuzależnienia (cierpienie i chaos emocjonalny, zaburzenia psychosomatyczne włącznie z nerwicą, system iluzji i zaprzeczenia, który przeszkadza w realnej ocenie problemów związanych z alkoholem, zachowywanie układu małżeńskiego, partnerskiego, rodzinnego, który podtrzymuje picie alkoholika). Leczenie współuzależnienia wymaga odpowiedniego postępowania terapeutycznego poprzez realizację programów psychoterapii współuzależnień.
Zadania programu:
• informowanie o możliwości podjęcia leczenia w placówce
leczenia odwykowego,
• motywowanie do leczenia,
• rozpoznanie w trakcie rozmowy zjawiska przemocy w
rodzinie i udzielenie stosownego wsparcia i informacji o
możliwościach jej powstrzymania,
• uruchomienie interwencji w przypadku zdiagnozowania
przemocy domowej,
• posiadanie dobrej orientacji na temat możliwości pomocy i
kompetencji poszczególnych służb z terenu gminy i innych
instytucji, które mogą zaangażować się w profesjonalną i
systemową pomoc dla klientów punktu.
• kierowanie na specjalistyczne badania (biegły lekarz psycholog)
w celu ustalenia stopnia uzależnienia od alkoholu i rodzaju
proponowanego leczenia.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe
pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed
przemocą w rodzinie.
Kolejną ważną grupą doznającą szkód wynikających z uzależnienia są dzieci wychowujące się w rodzinach z problemem alkoholowym, które ponoszą ogromne straty we wszystkich aspektach rozwoju. Są słabsze fizycznie, częściej chorują. Rozwijają się u nich określone zaburzenia emocjonalne, często są ofiarami przemocy i nadużyć seksualnych ze strony najbliższych członków rodziny lub otoczenia. Ponadto stanowią tzw. grupę ryzyka pod względem prawdopodobieństwa uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.
Istotną rolę w procesie pomagania dzieciom z rodzin alkoholowych odgrywają placówki takie jak świetlice i grupy socjoterapeutyczne. Ich zadaniem jest wspieranie rodziny przez objęcie dziecka działaniami wychowawczymi, opiekuńczymi i edukacyjnymi, udzielanie dzieciom specjalistycznej pomocy psychologicznej.
Badania przeprowadzone wśród żon alkoholików wskazują, że blisko 80 % tych kobiet doznaje przemocy ze strony swego męża lub partnera . Z danych Ogólnopolskiego Pogotowia dla ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” wynika, że prawie 70% zgłaszanych przypadków przemocy domowej związanych jest ze spożywaniem przez sprawcę alkoholu.
Zadania programu:
• zwiększenie skuteczności interwencji prawno-administracyjnej
wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny
powodowanych spożyciem alkoholu lub narkotyków,
• stworzenie możliwości korzystania ze zorganizowanej formy
pomocy psychologicznej i społecznej dla członków rodzin osób
uzależnionych,
• finansowanie kosztów funkcjonowania świetlic środowiskowych
• prowadzenie grupy wsparcia i programów terapeutycznych dla
osób współuzależnionych,
• przeszkolenie w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej
( procedura „Niebieska Karta”) pracowników socjalnych,
członków GKRPA.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
W 2002 roku Minister Edukacji Narodowej i Sportu wydał Rozporządzenie z dnia 31 stycznia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.Nr 10 poz.96), które wprowadziło obowiązek uchwalania przez radę pedagogiczną szkolnego programu profilaktyki, spójnego z programem wychowawczym szkoły, zaopiniowanego przez rodziców i samorząd uczniowski. Grono pedagogiczne w tworzeniu i realizacji szkolnego programu profilaktyki i promocji zdrowia powinno korzystać z konsultacji oraz wsparcia profesjonalistów zajmujących się profilaktyką problemową. Mogą być oni szczególnie pomocni w sytuacjach wymagających działań interwencyjnych wobec grup ryzyka. Uzupełnieniem tych zapisów jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 roku w sprawie szczegółowych zasad form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, (Dz. U. Nr 26, poz.226), które obliguje szkoły do systematycznego prowadzenia edukacji prozdrowotnej, promocji zdrowia i zdrowego stylu życia oraz wprowadzania procedur postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i substancjami psychoaktywnymi, z uwzględnieniem zadań osób podejmujących interwencję.
Aby szkoły sprostały wyzwaniom, jakie stawiają przed nimi zapisy zawarte w rozporządzeniach, konieczne jest podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. Młodzi ludzie mają tendencję do podejmowania różnorakich zachowań ryzykownych dla zdrowia (używanie różnych substancji psychoaktywnych, eksperymentowanie z alkoholem). W związku z tym w profilaktyce tych zachowań rekomendowane jest tworzenie programów edukacyjnych dotyczących różnych rodzajów środków uzależniających (alkohol, tytoń, narkotyki) oraz łączenie różnorodnych działań podejmowanych wobec tej populacji. Przy planowaniu programów profilaktycznych, należy zwrócić uwagę, aby nie koncentrowały się one wyłącznie na osłabieniu czynników ryzyka, lecz również na wspieraniu głównych czynników chroniących (zwłaszcza kształtowaniu silnej więzi rodzinnej, rozwijaniu zainteresowania nauką szkolną i rozwojem oraz wzmacnianiu skłonności do respektowania norm i wartości).
Szczególnie cenne są środowiskowe programy profilaktyczne, czynnie angażujące wiele grup danej społeczności ( młodzież, rodziców, wychowawców, sprzedawców napojów alkoholowych, samorząd) w działanie na rzecz ograniczania popytu na środki psychoaktywne poprzez m.in. wzrost świadomości społecznej i zmiany cech środowiska lokalnego.
Zadania programu:
Realizacja działań profilaktycznych w szkole podstawowej i gimnazjum.
Edukacja rodziców i nauczycieli w zakresie problematyki uzależnień.
Szkolenia sprzedawców zajmujących się sprzedażą alkoholu.
Zakup i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych dotyczących uzależnienia i przemocy domowej.
Przeprowadzenie cyklu spotkań profilaktycznych z młodzieży.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Poszczególne zadania gminnego programu mogą być powierzone do realizacji organizacjom pozarządowym. Wśród organizacji pozarządowych ważnym partnerem dla gminy są stowarzyszenia i kluby abstynenckie jako miejsce trzeźwego i zdrowego stylu życia dla uzależnionego i jego rodziny.
Zadania programu:
Przekazywanie materiałów edukacyjnych i informacyjnych.
Nieodpłatne udostępnianie lokalu w celu realizacji zadań z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych.
Stała współpraca z klubem AA
Ustalanie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz kontrolę przestrzegania zasad obrotu tymi napojami.
Zadania programu:
Kontrole punktów sprzedaży i lokali gastronomicznych w zakresie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
Monitorowanie interwencji policji wobec nielegalnego handlu i łamania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
ROZDZIAŁ III - PRELIMINARZ WYDATKÓW NA REALIZACJĘ GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOTYKOWYCH NA ROK 2008
Przewidywane wpływy za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w roku 2008 wyniosą 65.000,00 zł plus środki własne gminy 24.000,00 zł razem 89.000,00 zł
Zadanie - kwota
1) Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji w zakresie przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku (środowiskowe ognisko wychowawcze w Ińsku, Ściennem, Storkowie, Ciemniku i Linówku) - 62.000,00 zł
2) Realizacja programów profilaktycznych w szkole oraz występy grup teatralnych, podtrzymywanie trzeźwości poprzez realizację warsztatów i treningów terapeutycznych, kursy, szkolenia - 11.400,00 zł
3) Zwalczanie narkomanii - 2.000,00 zł
4) Zakup materiałów i wyposażenia - 2.648,00 zł
5) Wynagrodzenie członków GKRPA - 7.452,00 zł
6) Podróże służbowe krajowe - 2.000,00 zł
7) Opłaty za telefon zaufania - 1.500,00 zł
ROZDZIAŁ IV - POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.Spodziewane efekty realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i narkotykowych.
1) Uświadomienie zdrowotnych i społecznych skutków nadużywania alkoholu.
2) Wzrost liczby młodych osób zaangażowanych w propagowanie zachowań abstynenckich.
3) Wzrost inicjatyw społeczności lokalnej podejmowanych na rzecz zapobiegania alkoholizmowi i narkomanii zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży jak również pomocy osobom uzależnionym.
4) Wzrost świadomości mieszkańców gminy o możliwościach uzyskania szeroko rozumianego wsparcia.
5) Zwiększenie społecznej wrażliwości i zaangażowania w sprawy przeciwdziałania przemocy domowej,
6) Zmiana stereotypów utrudniających świadczenie pomocy osobom tego wymagającym.
7) Ogólną poprawę kondycji psychofizycznej i moralnej społeczności naszej gminy oraz zwiększenie stabilności bezpieczeństwa środowiska rodzinnego.
2. Źródła finansowania programu
Środki budżetu Gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na obrót alkoholem przeznaczone na realizację zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narkomanii oraz środki własne gminy.
3. Sposób wykonania programu.
1) Praca ciągła GKRPA, Policji, Pedagogów, Psychologa, Dyrektora szkoły, Wychowawców w świetlicach środowiskowych.
4. Sposób kontroli realizacji programu.
1) Przewodniczący GKRPA składa sprawozdanie z wykonania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na sesji Rady Miejskiej w Ińsku.
2) Stały monitoring programu prowadzony jest przez Przewodniczącego i jego zastępcę.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Katarzyna Włoczka | 17-03-2008 10:29 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 17-03-2008 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 17-03-2008 10:29 |